donderdag 9 augustus 2018

Wandeling Klaterspeel: reeën gezien

Op 22 maart van dit jaar was ik er voor het eerst gaan wandelen. Het bos zag er toen groen en fris uit. Ik was benieuwd hoe het er nu uit zou zien, nu het zo aanhoudend droog en warm is.

Zie mijn blogpost: http://natuurfotografieanitasart.blogspot.com/search?q=klaterspeel

En zo zag het er nu uit:


















En toen zag ik ze weer: een klein groepje reeën, op een behoorlijke afstand. Op dezelfde plek als ik ze tijdens mijn vorige wandeling heb gezien:




Betere foto's dan deze kon ik niet maken, ik heb nl. geen telelens. Maar ik heb de foto vergroot en aan de pijltjes kun je zien waar ze zijn:


Ík wilde ze ook niet storen door dichterbij te gaan. We zitten nl. midden in de paartijd van reeën. In juli begint de voortplanting met de paartijd die tot half augustus duurt. Deze periode wordt de reeënbronst genoemd. In deze vier weken zoekt de reegeit de reebok op. Waarna de reebok de reegeit lang kan achtervolgen (drijven). Uiteindelijk wordt er dan gepaard. De reegeit wordt daarbij door de reebok bevrucht. Nadat de reegeit bevrucht is begint de draagtijd van het ree.
Na enkele dagen komen de bevruchte eicellen in de baarmoeder terecht en begint een vier en een halve maand durende periode waarin de vruchten weinig groeien, de vertraagde-implantatie. Vanaf midden december komt het dan tot een snelle ontwikkeling tot embryo's.
De reekalfjes worden in mei of juni geboren. Dat heet: zetten. Meestal zijn dit er twee, soms één en soms drie. Het komt ook voor dat reegeiten kalveren van andere geiten onder hun hoede nemen. Zo kan het voorkomen dat reegeiten met vier kalfjes gezien worden. Dat is echter erg zeldzaam. 
De plaats waar de kalveren gezet worden, wordt door de geit uitgekozen. De periode van enkele weken tussen de geboorte en het tijdstip waarop de reekalveren de reegeit als hun eigen moeder gaan herkennen en gaan volgen is de gevaarlijkste periode voor de kalveren. Dagelijks zijn de reegeit en de reekalveren maar gedurende een korte tijd bij elkaar. De reekalfjes bepalen zelf waar zij zich verstoppen vaak onder struiken of in lang gras. Dit is dan ook de periode waarin veel  slachtoffers vallen door maaien van lang gras. Om dat te voorkomen voert Kenniscentrum Reeën sinds 2010 jaarlijks de campagne: Voorkom maaislachtoffers.
Uit ervaringen en onderzoek met reeën blijkt dat het in de eerste drie weken na de geboorte mogelijk is om reegeiten en reekalveren te verwisselen. Vreemde kalveren, c.q. een vreemde moeder worden dan geaccepteerd. Daarna is de relatie met de reegeit stabiel en begint de 'opvoeding' van de reekalveren.

De voortplantingscyclus van een ree duurt bijna een jaar vanaf het moment van de bevruchting tot het geslachtsrijp worden van de reekalveren. Wil je alles weten over de reeën dan is dit een hele mooie site:


Juni en juli waren uitzonderlijk droog en warm. Maar de ergste droogte zou pas in augustus plaatsvinden. Als je de foto's vergelijkt met die van maart kun je zien wat dat met de natuur heeft gedaan. Het is voornamelijk maar een dorre boel. Al vind ik zelf wel dat het contrast van het dorre gras en de groene bomen wel mooi is voor de foto's an-sich.
Ik vond het leuk de reeën weer gezien te hebben. Volgend jaar kijken of er kalfjes bij lopen :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten