donderdag 16 juli 2020

Eksters met jongen in mijn tuin

Sinds een aantal weken zie ik met regelmaat eksters in mijn tuin. Soms is dat op het gazon, maar meestal zitten hoog in een boom in de tuin van mijn achterburen.
Het eksternest bevindt zich ook hoog in een boom maar dan een eindje verderop. Ik kon dat nest in het voorjaar goed zien, toen de boom nog kaal was en zag de ouders het nest bijwerken. Ze broeden daar al jaren.

Een van de volwassen eksters: heeft een blauwgroene metaalachtige weerschijn op de kop, nek en borst:


11-06 : zeer waarschijnlijk zijn dit de ouders: in april worden de eieren gelegd. De eieren worden 21-22 dagen uitgebroed door het vrouwtje, dat door het mannetje wordt gevoed: 


Er worden 5 tot 8 eieren gelegd, maar gemiddeld overleven er maar 3 of 4 kuikens. Sommige nesten vallen ten prooi aan roofdieren, maar vaak ook is hongersnood de reden van de kuikensterfte. Ekstereieren komen niet tegelijk uit omdat de eieren om de dag worden gelegd en als de ouders moeite hebben met het vinden van voldoende voedsel zullen de laatste kuikens verstoten worden. Er wordt per jaar maar één nest jongen grootgebracht, tenzij een nest vroeg verloren gaat.

Een eksterkuiken verlaat na een kleine maand het nest. En wordt dan nog enkele weken door zijn ouders gevoedt en tegen roofdieren beschermd, want in het begin kan hij nog niet zo goed vliegen en is dus erg kwetsbaar.

13-06: rondom de boomtoppen wemelt het in van de insecten, lekkere hapjes dus genoeg voorhanden:


20-06: vader of moeder ekster:




De eksters (Pica pica) of gewone of Euraziatische eksters behooren tot de familie van kraaiachtigen. Ze kunnen krijsen als de beste. Veel mensen ergeren zich eraan maar ik vind het leuk om ze te horen in mijn tuin:


16-07: een jonh bovenin de boomtop:


Nu ik ze zo vaak zie kan ik ze mooi observeren. Langzaam leer je de verschillende geluiden kennen die ze maken. Bijvoorbeeld als de jongen roepen of bedelen als de ouders er weer aankomen met voedsel. Of als de ouders hun jongen roepen.

Het jong heeft nog maar een korte staart:


Wat is ie mooi!


Soms hupt ie van de ene tak naar de andere:


Geduldig wachten op mama of papa die zijn maaltje op de grond voor hem bij elkaar scharrelt. Dat bestaat voornamelijk uit insecten, plantendelen en aas. Maar ze willen ook wel eens eieren en jongen van andere vogels aan hun eigen jongen voeren:


Hongerrrrrrr:


Eindelijk: eten!




Dit is echt zo leuk om te zien. Eksters zijn ook helemaal niet schuw. Ik kan ze rustig fotograferen. Eksterparen blijven elkaar hun leven lang trouw. Samen met hun uitgevlogen jongen vormen ze nog een tijdje een gezin, maar ze leven 's zomers niet in groepen zoals de kauw vaak doet. Wel kunnen de juveniele eksters in groepjes voorkomen.
Ik hoop dat allemaal nog te gaan zien in mijn tuin.

Wordt vervolgd......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten