maandag 11 december 2017

Nederland in de ban van de sneeuw

Vandaag was Nederland even helemaal in de ban van de sneeuw, of eigenlijk gisteren ook al. Maar vandaag viel er gedurende de morgen een flink pak sneeuw van wel 15 cm. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst zo'n dik pak sneeuw heb zien liggen en waarschuwingen als codes rood en geel werden afgegeven voor het verkeer.
Dit was een bericht van sneeuwradar om 11.00 uur vanochtend (geel=sneeuw):


De harde ijzige koude wind van gisteravond en vannacht was gaan liggen. Dus toen het ophield met sneeuwen was dat een prachtige gelegenheid om even ervan te gaan genieten, al zat de lucht dan potdicht. En even weg van al die probleem berichten in het verkeer. Ik ging naar het bosje in ons dorp waar ik laatst ook was (zie blogpost van 18-11-2017), dat was niet ver lopen. Snowboots, handschoenen, shawl en ski-jack aan, camera in een beschermend plastic zakje gewikkeld, extra batterijen in de broekzak.....en daar ging ik dan:


Wat was dat toch heerlijk. In het begin was t koud, maar eenmaal beschut in de bossen kreeg ik het al gauw behaaglijk warm. En wat was het mooi in het bos: als alles zo wit krijg je een heel bijzonder gevoel over je, en is het meteen ook een aanzienlijk stuk lichter in het bos.
Ik had al van tevoren een en ander gelezen over fotograferen in de sneeuw en overbelichten, maar ik besloot eerst voor de automatische stand te gaan, want het leek makkelijker dan het was. En ik moet zeggen: ik vind de foto's best geslaagd.
De camera heeft voor bijna alle foto's iso 400 gekozen en een f/ van 5,6 -8 met bijbehorende sluitertijden. Kijk en oordeel zelf:

iso 400    f/8    SS 1/125: en de sneeuw is toch echt wit:


iso 400   f/6   SS 1/100: en de kleuren van de boom zijn ook natuurgetrouw gebleven:


iso 400   f/7,1   SS 1/100: je kunt precies zien van welke kant de wind kwam:


iso 400   f 6,3   SS 1/200 : een van de tips waarover ik had gelezen was: neem ook eens een stukje lucht mee, maar ja, vandaag was die lucht grijs en grauw:


De bomen lijken bijna zwart, maar ze waren erg nat dus ze waren ook erg donker.

iso 400   f/10   SS 1/200: imposant:


iso 400   f/11   ss 1/200: deze foto is wel wat blauwig:


De lucht was erg donker, je zag dat er nog veel meer sneeuw in aantocht was. Maar ik heb niet de intentie om mijn foto's te fotoshoppen, dus ik laat ook mijn minder goede foto's zien, daar leer je ook weer van. Hier heeft de camera het dus niet goed ingeschat. Maar zou ik het in Lichtroom met 3 stops overbelichten en het diagram dus oké zou zijn, dan zou de foto er zo uit komen te zien:


Dat was natuurlijk wel wat mooier geweest. Maar voor wie het leuk vind, fotobewerken in Lightroom is op zich wel leuk om te kijken wat je met een foto allemaal kunt doen. Ik laat nog even 2 bewerkingen zien, ,met presets van Lightroom: deze is met de preset van Phototraces 2 x exposure +:


En deze is met een andere preset van Lightroom: natural from landscapes.
Het is maar net wat je mooi vind. Maar ik vind: dit is niet wat ik heb gezien toen ik het fotografeerde. Het gaat er mij om zo getrouw mogelijk te laten zien wat IK zag.


We gaan weer verder:

iso 400   f/10   ss 1/200: op de sloot langs het spoor lag een fragiel laagje ijs en de sneeuw was als een zachte deken op alles neergestreken wat het maar tegenkwam:


iso 400   f/10   ss 1/200: dit is mijn mooiste foto van vandaag:


En waarom? Het laat alles zien wat ik zag: de zware lucht vol met sneeuw, het kille wintertafereeltje in de verte, de imposante bomen rechts op de foto voor een mooi contrast en het grote witte sneeuwlaken op het weiland. Prachtig!

iso 400   f/11   ss 1/250:

sneeuw geeft hier een indruk van stilte...kilte...deze foto heeft ook een blauwige zweem, niet helemaal goed belicht dus:


iso 400   f/9   ss 1/200: een stukje dichterbij: dat ziet er beter uit:


iso 400   f/9   ss 1/160: de sloot wat nader bekeken:



Deze sloot stond nagenoeg droog, door het dunne ijslaagje is het gras nog te zien.

iso 400   f/11   ss 1/200:

verkeerd belicht doordat er 2 kleuren wit zijn: donker en licht:


Ik zie nu wel dat ik toch nog eens goed moet gaan oefenen met dat licht meten, en overbelichten. De witbalans had ik al wel ingesteld op bewolkt. En in RAW.....voor het geval ik toch een echt bijzondere foto erbij heb zitten die toch niet goed belicht is...

iso 400   f/8   ss 1/200: leuk detail:


iso 400   f/8   ss 1/125:

de takken worden zwaar door al die sneeuw en gaan omlaag hangen:


Later hoorde ik op de radio dat wandelen in een besneeuwd bos niet geheel ongevaarlijk is: door het gewicht van de sneeuw kunnen takken namelijk knappen (dat hoorde ik ook) en misschien zelfs bezwijken onder het gewicht en afbreken. Oppassen dus.

iso 400   f/6,3   ss 1/200:

 ongelooflijk waar al die fijne sneeuw allemaal terecht komt:


Hier wat leuke detailfoto's ( geen macro-opnames):

iso 400   f/5,6   ss 1/125:


iso 400   f/8   1/100:


iso 400   f/5   ss 1/60:


iso 400   f/5   ss 1/60:


iso 400   f/5,6   ss 1/80:


Een andere leuke tip die fotografen op internetsites vaak geven is: zet een gekleurd onderwerp in de sneeuw, dat breekt het wit, dan stelt de camera ook makkelijker scherp en het springt er dan echt uit: haha...me myself....ik moet zeggen dat rose kleurt wel lekker bij dat wit....
iso 400   f/5,6   ss 1/80:


Ik ben hier het bos in gelopen, er ligt midden door het bos een breed pad. De kuilen in het pad zijn nu bedekt met een laagje ijs. En alle takken zijn wit. Het is zo prachtig om daar te lopen, ik kan het niet goed omschrijven maar je waant je echt in een hele andere wereld, heel sereen eigenlijk....( een gemoedstoestand waarin je geestelijk kalm of rustig bent die je alleen kunt bereiken als alle vitale organen zoals hart, longen, lever, nieren en maag, het zenuwstelsel, de bloed- en lymfevatenstelsels ontspannen voelen ), ja sereen, dat is het juiste woord.

Een paar impressies: sommigen zijn me voor geweest, gezien de voetstap afdrukken:




Vocht spettertje op mijn lens:


Hier binnen in het bos voelde je de gure wind ook niet. Alleen viel er af en toe sneeuw uit de bomen, maar dat hoort er bij. De hut stond er ook nog:


Op sommige bomen kon je goed zien hoeveel sneeuw er was gevallen:


Prachtig gezicht toch:


Klein hutje...of zou het iets gemaakt zijn voor de dieren??


Leuk die sneeuw op het prikkeldraad:




En daar waren de schaapjes weer: Schaapjes in focus:


Boomtak in focus en schaapjes op de achtergrond:


Op deze foto is de belichting niet goed: foto te blauwig:


Deze foto vind ik mooi door het grote contrast van de donkere bosrand en de witte sneeuw:


Weer enkele detailfoto's:

Ook een van mijn mooiste foto's van vandaag: haarscherp, je kunt zelfs de ijskristallen herkennen:

iso 400   ff 5/6   ss 1/60




Konijnensporen in de sneeuw:


Een kleine hoeveelheid sneeuw weegt echt niks:


Had er nu nog maar een roofvogel op gezeten, dan was het plaatje helemaal compleet geweest:


Maar er waren in geen velden of wegen vogels te zien of te horen....

Konijnenhol:




Mijn eigen voetstappen:


En dit zijn voetstappen in heel een mosrijk deel van het bos, je zakte daar dan ook heerlijk diep weg in de sneeuw met je laarzen:


Deze twee foto's hadden overigens beter wel wat overbelicht gekunnen .

Tot slot nog wat mooie winterlandschap impressies:




Er zat nog heel wat sneeuw in de lucht:




Mooie foto:




Hoge bomen vangen ook veel sneeuw:


En tot slot de hekkensluiter van mijn sneeuwfoto's van vandaag:


Ik was blij dat ik vandaag op pad ben geweest nu er zoveel sneeuw was gevallen. Ik heb heel erg genoten van de winterse schoonheid. Je moet altijd kort na de sneeuwval gaan als je wil fotograferen, dan is de sneeuw nog vers en zonder sporen en dus op zijn mooist. Ik heb de foto's getoond zoals ik ze gemaakt heb, dan zie ik zelf ook goed het resultaat en heb daar ook weer eea van geleerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten