vrijdag 1 december 2017

Witte merel in mijn tuin

Ik heb altijd veel vogeltjes in mijn tuin maar op 10 juni 2012 was ik aangenaam verrast toen ik ineens een witte merel zag in mijn tuin. Ik dacht eerst...dat kan toch niet, het zal wel een andere vogel zijn, maar het was toch echt een merel. Ze kwam vanaf dat moment geregeld een bezoekje brengen aan mijn tuin, vaak in gezelschap van een partner: een gewone zwarte merel.


Het was een spectaculaire gezicht: een witte merel, met een oranje snavel en een oranje randje om de ogen. Er zijn vogelkwekers die in volières speciaal kweken op deze mutatie maar in de natuur duiken soms ook spontaan witte vogels met zwarte ogen op. Welke variant deze is, vind ik moeilijk te zeggen. Ik denk de "witte zwartoog" of de "grizzle". 
Wat een beauty he!


Want na wat speurwerk naar deze bijzondere verschijning ben ik tot de ontdekking gekomen dat er inmiddels een heleboel mutaties van de merel bekend zijn.

Iedereen kent natuurlijk de albino. Bij de vogels is dit een zuiver witte vogel met de bekende rode  ogen. De poten zijn roze, maar de snavel is zowel bij de mannen als de poppen helder oranje.  De vogels hebben vaak een gebrekkig gezichtsvermogen.

Dan is er de witte zwartoog. Dit is ook een zuiver witte vogel maar dan met grijze of donkerbruine ogen. Deze mutatie wordt in de vrije natuur regelmatig waargenomen. Soms kleuren veren wel en andere veren niet. Er kan dan een  bonte vogel ontstaan.

Dan is er de bijna witte satinet. Er zijn vrijwel geheel witte vogels, maar ook heel lichtbruine of beige mutanten. De oogkleur  is minder rood dan die van albino’s.Toch kunnen er bij een satinet ook een enkele keer exemplaren voorkomen met een verminderd gezichtsvermogen. Het zijn meest vrouwtjes.

Tot slot is er de grizzle, een hele aparte mutatie. Er bestaan vrijwel witte, maar ook zilvergrijze en zwartbonte exemplaren.  De meest lichte exemplaren laten toch altijd nog een pigment restant op het lichaam zien. De kop, achterlijf, staart en  buitenste vleugelpennen zijn altijd zuiver wit van kleur. De grizzle lijkt erg op een mutatie bij tamme ratten en nertsen met de naam ‘Husky’.

Allemaal reuze interessant en toch wel leuk dat juist zo'n witte merel in mijn tuintje kwam. Ik heb haar helaas in de jaren daarna niet meer gezien.

Overigens komen albino's ook voor bij andere vogels. Er zijn bijvoorbeeld albino mussen en kraaien gezien. Bij mij in de buurt zie ik al jaren een zwarte kraai met een grote witte vlek in zijn verenpakket. Maar ze heeft ook kromgetrokken mank pootje. Daar hupst ze gelukkig wel behendig mee rond. En ze krijgt elk jaar een aantal jongen. Dus desondanks gaat het goed met haar. Eens kijken of ze voor mij wil poseren ;-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten