zaterdag 3 oktober 2020

Bij vind lekker schuilplekje voor de regen

Vandaag is het maar een druilerige dag: het motregent voortdurend en af en toe is het heel even droog. Niet echt gezellig. Ook niet voor de insecten. Ik zie er bijna geen in mijn tuin. Behalve deze dan, het was een mannetje van de donkere variant blinde bij (alleen geel op het 2e segment):


Hij had een lekker plekje gevonden in een late zonnebloem om te schuilen voor de regen:


Bijen gebruiken vaak bloemen als schuilplaats, vooral de mannetjes. De vrouwtjes gaan meestal naar het nest. Mannetjes, die nauwelijks betrokken zijn bij de nestbouw of voedselaanvoer voor de nakomelingen, worden echter letterlijk en figuurlijk aan de deur gezet. Je vind ze dan onder bloemen of aan stengels, waar ze zich vastklemmen met hun kaken. Wachtend op de zon......maar die laat zich vandaag niet zien.....
Droog weer is voor insecten het beste weer om op zoek te gaan naar voedsel. Regenwater spoelt nl. de stuifmeelkorrels weg en samen met nectar is dat hun voedselbron. 

Ik kon niet goed zien of hij zich met zijn kaken heeft vastgeklemd. Anders kon het ook nog zo zijn dat hij misschien slaapt...vanwege de kou. Ik ben maar niet te dichtbij gegaan, ik wou hem niet storen. Of hij nu slaapt of schuilt: hij zit er in ieder geval lekker veilig en droog.

leuk pdf over slapers en schuilers:

https://www.bestuivers.nl/Portals/5/Publicaties/Bijengasten_Hoofdstukken/Bijenhotelgasten_h19.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten