vrijdag 19 oktober 2018

Bladpootschildwants in mijn slaapkamer

Vanmorgen zag ik een wants zitten tegen het plafond op mijn slaapkamer:


Ik had hem voorzichtig in een glas gevangen:


En buiten op een tafel gezet om hem vervolgens goed te fotograferen. Na enkele uren was hij weg, misschien weer ergens in de schuur verstopt of  weer de natuur in:


Na ff googlen dacht ik dat het de Bladpootrandwants (Leptoglossus occidentalis) moet zijn. Occidentalis betekent westers en de wants komt inderdaad uit het wilde westen. Het is een immigrant uit Amerika, die zo'n tien jaar geleden Europa heeft gekoloniseerd. Hij ziet er ook wel een beetje wildwest uit haha....


Zijn lijf is ongeveer twee centimeter, hij heeft 2 flinke voelsprieten en zes poten, waarvan de twee achterste het grootst zijn en een beetje op flappende cowboybroekspijpen lijken. Maar die flappen lijken ook op een blad vandaar de naam. Op deze foto zijn die flappen goed te zien:


Ze leven van jonge dennenappels en sparrenkegels, waaruit ze met hun zuigsnuit sapjes zuigen. Met die snuit steken ze niet, ze verdedigen zich door...jawel....echt waar.... een wind te laten net zoals bunzings, ringslangen en stinkdieren ook doen.


Het zijn mooie wantsen, met hun taille, hun oranjerode voelsprieten en bruin-geel-wit-zwart gevlekte lijf. Gedurende het jaar planten ze zich voort en de grootste aantallen bladpootrandwantsen zijn er in de herfst. 

Ik had hem al eens eerder gezien: zie mijn blopost:


Ik heb hem aangemeld bij waarnemingen, want het is een exoot. Hij is goedgekeurd.Waarschijnlijk is hij mijn slaapkamer binnengevlucht bij het verwijderen van een grove den in mijn tuin, de boom waar deze wants zich graag ophoudt. In de herfst trekken ze nl. massaal op naar de warmte en kunnen ze dus in huis belanden. De weg daarnaartoe is voor hen niet zo moelijk: ze kunnen nl. warmte (infrarood) zien. Hoe bijzonder is dat. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten