vrijdag 16 november 2018

Wandeling Hugterheide in de mist

Vandaag hing er de hele ochtend een dikke mistlaag over ons land. Dichte mist noemen we dat. Er zijn heel veel soorten mist nl. : grondmist, mistbanken,stralingsmist, advective mist,zeemist,regenmist,bevroren mist,ijsmist en industriele mist. Als ik er foto's van heb zal ik de soort mist beschrijven. Vandaag hadden we dus dichte mist. Dat is grondmist met een zicht minder dan 200 meter. Het vormt zich door afkoeling van zeer vochtige lucht (tot onder het dauwpunt) of door menging van koude met warme vochtige lucht. De vorming van mist hangt af van veel factoren, zoals luchtvervuiling, begroeiing, reliëf en de nabijheid van open water. Meestal zie je het het eerst boven een weiland of sloot.

Omdat de mist een groot deel van de dag zou blijven hangen hoefde ik niet zo vroeg mijn bed uit. Ik koos voor de Hugterheide en de uitkijktoren daar om mooie mistfoto's te gaan maken.

Bij aankomst zag ik al meteen mooie zonneharpen:


Het fenomeen zonneharpen heb ik al eens eerder beschreven, zie mijn blogpost:
http://natuurfotografieanitasart.blogspot.com/search?q=zonneharpen

De herfst is bij uitstek het juiste jaargetijde om deze te fotograferen. Maar wat zijn zonneharpen?
Goede ingrediënten hiervoor zijn: een herfsscene, een koude heldere nacht, gevolgd door een heldere zonsopkomst, en mist. Een heldere koude nacht en een heldere zonsopkomst geven nl. vaak mist en daarna zon. Het zonlicht breekt op het vocht (door de mist) op de takken en bladeren in het bos, en dit geeft die spectaculaire stralen. Je ziet ze alleen als je tegen de zon in kijkt en het beste zie je dat als de achtergrond donker is. Vooral beukenbomen geven een mooi effect; maar elke boomsoort heeft zijn eigen effect. Onze ogen trekken automatisch naar het licht, dus naar de stralen. Daarom laat ik ook zoveel mogelijk de lucht zelf buiten beeld, anders wordt de aandacht van deze stralen afgeleidt.

Dit zijn originele onbewerkte foto's gemaakt op de automatische stand:


De zon was zo fel aan de ogen dat je soms bijna niks kon zien.
Het hek om het terrein binnen te gaan naar de uitkijktoren:


Dit verschijnsel is echt heel leuk om te fotograferen. In mijn blogpost van 08-11-2017 heb ik al eerder mistfoto's gemaakt op deze plek:

http://natuurfotografieanitasart.blogspot.com/2017/11/wandelen-nabij-grashut-hugterheide-en_8.html.

Alleen was het toen lang niet zo mistig als vandaag. Deze foto's zijn nog beneden gemaakt, over de rand van het hek genomen:






Maar ik heb de foto's ook in RAW gemaakt. Mistfoto's lukken vaak niet goed omdat de camera niet goed het contrast ziet en dus niet goed kan scherpstellen. Je kunt dan de camera op MF (handmatig scherpstellen) zetten of je kunt de foto nabewerken. Sommige foto's heb ik wel in de AV stand genomen met een diafragma van 7.1. Ik heb gekozen om de fotos eventueel na te bewerken. Wat dat doet met de foto's zal ik hierna laten zien.

Ik heb de foto eerste geladen in Photomatix Pro 5.1 waarbij ik eerst de foto heb laten tone-mappen:


En vervolgens voor een preset gekozen: hier de preset  optimizer:


de preset blue hour:


de preset day 01:


de preset interior:


de preset bleu hour enhanced:


Zo zie je dat je met 1 enkele klik de foto een heel andere look kunt geven. Zo heel af en toe vind ik dat wel leuk, maar ik hou het liever op mijn eigen foto's, zoals ik ze zelf gemaakt heb.

De 6e foto is heel erg grijs. Deze heb ik geladen in Affinity Photo om te kijken of ik de foto wat donkerder en wat meer contrast kon geven:

originele foto:


geladen in Affinity Photo:


helderheid en contast aangepast


witbalans gezet op multiply:


Het is maar net wat je zelf mooier vind. Deze laatste foto spreekt inderdaad wel wat meer. Er zijn veel nabewerkings programmaatjes waar je veel goede en leuke dingen mee kunt doen. Maar ik ga weer verder met mijn originele foto's. Want dat is wat ik zag en wat ik ook wil weergeven:




Ik laat nu 2 dezelfde foto's zien: de eerste is in diafragmavoorkeuze stand gemaakt:




En de 2e is in de automatische stand gemaakt:



Je ziet dat de instellingen totaal anders zijn. Ook hier zeg ik het is maar net wat je mooier vind.

De mistlaag was niet overal even dik: deze foto is gemaakt op de eerste verdieping van de uitkijktoren:


Dit is ook pal tegen de zon in, al ligt die dan weliswaar in mist gehuld:


Er waren geen Exmoor pony's te bekennen, en ganzen hoorde ik ook niet veel:




Ik verliet de uitkijktoren weer, het was er ook behoorlijk koud, en liep verder links de mooie boslaan af richting grenskerk. Het regende blaadjes, dat was zo leuk!


 Ik was op zoek naar paddestoelen, maar er waren er maar bar weinig te zien. Soms moest je heel goed kijken....zoekplaatje:


Doordat de blaadjes in enkele dagen allemaal van de bomen vallen worden de paddestoelen, als ze er al staan, helemaal bedolven onder de blaadjes en hebben ze soms ook nog eens de zelfde kleur als de afgevallen blaadjes, zoals hier. Ik heb even wat blad en takjes verwijderd: en jahoor...een heuse paddestoel...wel mooi zo met die zelfde kleuren, is weer eens wat anders:


En helemaal ver weg tussen de bramenstruiken probeert een vliegenzwam onder de bladerlast uit tevoorschijn te komen:


Aan deze paddestoel is al lekker geknabbeld:


Dit zag ik vorige jaar herfst ook al: een miniscuul klein takje wat uit de grond steekt met hele kleine rode besjes, ik heb echt geen idee wat het is:




Het is wel prachtig, al die kleuren:


De berkenblaadjes lijken in ze zon net van zilver:


Innige omhelzing:


De mist is nog steeds erg dicht:


De mooie laan bezaaid met afgevallen blaadjes:


Weer een paar paddestoelen, ik zag alleen maar bruine vandaag:













Een lekker knus holletje:





 Herfstbladeren met een zilveren randje door de rijp:


Niet alleen paddestoelen op de grond maar op en zelfs in de bomen:





Zwavelkopzwammetjes:











Op weg naar het bruggetje over de Oude Graaf: ik kon nog steeds mooie zonneharpen fotograferen:











Vorig jaar herfst stond het waterniveau hier veel hoger:


Deze foto is van vorig jaar:











Als de zon sommige stukken fel beschijnt ontstaat er veel contrast in mijn foto's:






 

 Het waterpeil bij het bruggetje over de Oude Graaf geeft aan: ongeveer 2650    en je kunt zien aan de donkere rand op de stenen dat het water een stuk gezakt is: normaal is het ongeveer 2720:


Op het bruggetje:



Blik richting de andere kant naar het ven waar de ganzen zitten:


Weerspiegeling in het water lijkt net goud:




Op de weg terug was de mist al ver opgetrokken:


En weer via de mooie laan terug naar de auto:


Het was een mooie wandeling. Wel behoorlijk fris in die mist, wat vooral op de uitkijktoren goed merkbaar was. Ik vond het leuk een keer te fotograferen in dichte mist, dat geeft totaal andere foto's als dat je een laagje laaghangende mist hebt. En natuurlijk ook hartstikke leuk om weer eens zonneharpen te fotgraferen, dat vind zo'n bijzonder fenomeen. Jammer dat ik zo weinig vogels, paddestoelen en insecten zag. De natuur is echt helemaal van slag. Niet goed. Ik hou van de zon en mooi warm weer maar als ik daardoor alle schoonheden van een seizoen moet missen dan vind ik dat toch wel jammer.
Maar al met al heb ik toch mooie herfstfoto's kunnen maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten