Dat zijn vliegtuigstrepen of ook wel contrails genoemd: van condens en trails (condensatie en sporen).
Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute. De waterdamp uit de vliegtuigmotoren bevriest in de hoge atmosfeer (rond tien kilometer hoogte) waar het meer dan veertig graden vriest. Daar het op grote hoogte erg koud is condenseert de waterdamp. Er vindt wolkvorming plaats en het spoor wordt zodoende zichtbaar vanaf de aarde.
De streep begint meestal een eindje achter het vliegtuig omdat de hete uitlaatgassen uit de motoren eerst moeten afkoelen voordat condensatie kan plaatsvinden.
De strepen zeggen veel over de atmosfeer op grote hoogte. Als ze snel oplossen dan wijst dat op droge lucht en is de kans op een weersomslag klein. Lossen ze langzaam op en groeien ze flink uit dan is er meestal een weersverandering op til, die hooguit een paar dagen op zich laat wachten
De wolken op deze hoogten bestaan geheel uit ijskristallen. Door breking en weerkaatsing van zonlicht zijn er soms optische verschijnselen in te zien, zoals een gekleurde bijzon.
De positie van de zon bepaalt de kleur van de vliegtuigstrepen. Bij laagstaande zon vlak voor zonsondergang kunnen ze een felgele of oranje kleur krijgen. Ook andere wolken kunnen een rol spelen bij de kleur van vliegtuigstrepen. Hopelijk kan ik dat allemaal nog een keertje fotograferen, dat zou leuk zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten