donderdag 7 februari 2019

Ik doe mee aan Nederland zoemt op 13 en 14 april 2019

Vandaag heb ik me alvast aangemeld voor de Nationale Bijentelling 2019 op 13 & 14 april. Dit project heeft de naam: Nederland zoemt en wordt georganiseerd in samenwerking met EIS Kenniscentrum, Insecten en Waarneming.nl


Honingbij in mijn tuin op 8 mei vorig jaar


In ons land komen zo'n 360 soorten wilde bijen voor. In april en mei zijn er daarvan 20 soorten wilde bijen die je in je eigen tuin kunt vinden. Men wil graag weten waar en met hoevelen ze zijn zodat men ze beter kan helpen. Want dat is uiteindelijk het doel van deze landelijke telling, want bijna de helft van alle bijensoorten is bedreigd. De grootste bedreiging is het gebrek aan voedsel en nestgelegenheid, een direct gevolg van de intensieve grootschalige landbouw, de verstedelijking en het strakke groenbeheer (onze betegelde tuinen oa). Als je bedenkt dat bijen belangrijk zijn voor de bestuiving van onze gewassen dan is duidelijk dat dat dus grote gevolgen heeft voor ons voedsel. Het is dus belangrijk om mee te doen aan deze telling. Elke bij telt, dus ik tel ook! Vorig jaar deeed ik ook al mee, en dat was erg leuk om te doen: zie mijn blogpost:


Als je je aanmeldt en meedoet kun je een prachtig bijengidsje downloaden en een handig tel-formulier.Maar zover is het helaas nog niet. Nog even wachten.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten