zondag 2 juni 2019

Bruine korenbout in mijn tuin....een zeldzaamheid

Op 2 juni zag ik een donkere schaduw op mijn zonnescherm, en bij nadere inspectie bleek het een dode libelle te zijn. niet leuk, maar ik kon hem nu wel goed van dichtbij bekijken en fotograferen.

Het bleek een bruine korenbout (libellula fulva) te zijn, een vrij zeldzame libelle in ons land. En die lag nu op mijn zonnescherm....dood.....doodzonde!


Ik heb hem aangemeld bij waarneming en hij werd goedgekeurd:


Als zeldzaamheid goedgekeurd:

In mijn blog van 28-05-2019 heb ik hem al uitvoerig omschreven:

Hoe ik nu zeker weet dat het de Bruine korenbout is?
Het mannetje is te herkennen aan:
Gezicht: zwart met lichtblauwe ogen (jonge mannetjes hebben bruine ogen)
Borststuk: donkerbruin tot zwart (bij jonge mannetjes oranjebruin)
Achterlijf:
segment 1 en 2: bruin
segment 3 t/m 8: blauw berijpt
segment 9 en 10: zwart (verschil met de Platbuik)
segment 4 en 5 blauwe berijping weggesleten tgv paring (vrouwtje grijpt zich daar vast)
jonge mannetjes: oranjebruin met zwarte wigvormige figuren over de lengte
Vleugels: donker streepje aan de basis van de voorvleugel
Vleugels: donkere vlek aan de basis van de achtervleugel (verschil t.o.v. Gewone oeverlibel (geen vlekken) en Platbuik (grotere vlekken))
Vleugels: klein donkere vlekje aan de top de vleugels
Achterlijfaanhangsels: dicht bij elkaar


De blauwe berijping van segment 4 en 5 is niet weggesleten, dus het mannetje heeft nog niet of weinig gepaard. 










Als er gele schubjes aan de zijkant zouden zitten was het een platbuik geweest:




Hij komt voor in laagveengebieden bij plassen, grote rivieren, kanalen en beekjes; dus wat die nu in mijn tuin deed? Maar mooi was het wel....een zeldzaamheid fotograferen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten