zaterdag 15 september 2018

Doe mee met de Egeltelling in je tuin 2018


afb. internet

Dit weekend is het Egelweekend 2018. De Zoogdiervereniging roept iedereen op om waarnemingen van egels in eigen tuin door te geven om zo zoveel mogelijk gegevens te verzamelen. Door deze waarnemingen en die van eerdere jaren ontstaat er een aardig beeld van de verspreiding van egels in Nederland. Waar komen ze voor en waar worden ze niet gemeld? Zijn de witte gebieden uit voorgaande jaren er nog steeds? Alle egels tellen mee: dode egels mag je, moet je zelfs ook doorgeven. Heb je een egel buiten je tuin gezien dan kun je die  doorgeven via telmee.nl of waarneming.nl.

Ga naar:
http://www.zoogdiervereniging.nl/egel:

kies egeltelling 2018:
https://www.tuintelling.nl/evenementen/egeltelling2018:

  • Klik op aparte knop ‘Egeltelling’ 
  • Geef aan wanneer je de egel hebt gezien en bevestig de datum.
  • Klik op het plusje naast de egel om aan te geven hoeveel egels je hebt gezien en het bijvoorbeeld om een dood exemplaar ging. Eventueel kun je nog opmerkingen plaatsen bij het invoeren.
  • Klik op ‘Voer mijn telling in’.
Alle tellingen worden in een speciale database genoteerd. Hier kun je zien wat het resultaat is van die telling:


In de afgelopen 20 jaar was de egelpopulatie redelijk stabiel, afhankelijk van het weer waren er wel verschillen te zien. De trend voor de laatste tien jaar laat echter een matige afname zien. In 2017 is de populatie ook afgenomen. In dit voorjaar werden er weer meer egels gezien. Maar door de lange droge periode van  deze zomer werden er meldingen gedaan van dode jongen, omdat de vrouwtjes door gebrek aan voedsel door de droogte niet voldoende melk kunnen produceren. 
De egels hebben het allemaal moeilijk om te overleven. Dat blijkt ook bij de egelopvang, die zitten allemaal vol met egels die het zonder hulp niet redden. Onze waarnemingen zijn dus van groot belang! Doe allemaal mee!!!! Ik ben benieuwd naar de resultaten van deze telling.


 Website zoogdiervereniging:

http://www.zoogdiervereniging.nl/egel

Helaas heb ik en mijn tuin geen egels gezien; dat kan ook haast niet bijna mijn hele tuin is omgeven door schuttingen. Enkele jaren geleden zat er wel een voor mijn voordeur. Ik zag haar zitten toen ik mijn hondje ging uitlaten. Ze schrok niet, maar liep op haar gemakje het steegje naast mijn huis in. Toen ik terugkwam was ze verdwenen.  Had ik er toen maar een foto van gemaakt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten