zaterdag 28 juli 2018

Marine traffic

https://www.marinetraffic.com

Geeft real time informatie over de verplaatsingen van schepen en de huidige locatie van schepen in havens. Verder bevat het een database aan informatie over de schepen: locatie, waar ze zijn gebouwd, laadvermogen, diepgang, IMO nummer, eigenaar, onder welke vlag ze varen. Tevens vind je er foto's van de schepen. Het is gratis, voor meer geavanceerde informatie moet je een betaald abonnement nemen. Maandelijks trekt het 6 miljoen bezoekers.
Het was oorspronkelijk ontwikkeld door IMO als een standaard om scheeps-botsingen te voorkomen door havenmeesters het havenverkeer meer efficient te helpen beheren. Maar het wordt ook veel bezocht door scheeps-spotters en hobbyisten, maar ook door familie van bemanningsleden om hun geliefden te volgen.
Daarnaast is het ook n belangrijke zaken- en onderzoekstool voor bedrijven en organisaties, en om maritieme activiteiten te localiseren voor de kust van een land. Het wordt ook gebruikt door reddingsbrigades in tijden van nood, door scheeps-professionals on de wereld-vloot en hun eigen schepen te monitoren.

Dit is allemaal mogelijk door AIS: Automatic Identification System (AIS), een geautomatiseerd track systeem wat exclusief gebruikt wordt in de maritieme wereld voor de uitwisseling van navigatie informatie tussen met AIS uitgeruste terminals. Daardoor kan statische en dynamische scheepsinformaie electronisch worden uitgewisseld tussen AIS ontvangende stations ( aan boord, aan land, of satelliet).


Sinds 2004 vereist de international Maritime Organisation (IMO) dat alle passagiers schepen alsook alle commerciele schepen boven 299 Gross Tonnage (GT) die internationaaal opereren, een  Class A AIS transponder (die AIS data verzendt en ontvangt) dragn. Voor kleinere schepen volstaat een B transponder. 
Deze transponders hebben ook een GPS (Global Positioning System) ontvanger die de positie en beweging van het schip weergeven. Alle verkeer gaat over 2 VHF kanalen.
De periodieke AIS-data kan ontvangen worden door andere schepen of stations, als ze binnen bereik liggen. Met bepaalde software kun je die dan gebruiken op bv de PC zoals Marine Traffic Live Map. Of kan ontvangen worden per satelliet : S-AIS.

Dit is de homepage van Marine Traffic:




Zo vond ik mijn schip, het schip dat ik voorbij zag komen  tijens mijn wandeling aan het strand van Vlissingen  op 28-07-2018: de Anna Lehmann. : schepen, alle schepen: vooer de naam in van het schip: 


Gedeelte uit mijn blogpost Dagje Maritiem Vlissingen 28-07-2018:

Er kwam net een groot schip voorbij met de opdruk Lehmann:




 Sinds ik als klein king met mijn ouders eens naar de Vlootdagen in Den Helder ben geweest, en toen zelfs in een onderzeeboot mocht kijken, ben ik gefascineerd door de scheepvaart. Ik ben daarom gaan googlen op die naam om wat meer te weten te komen over dit Lehmann schip en ga een paar leuke dingen vertellen over de scheepvaart die iedereen denk ik wel zou willen weten: 



Deze onderneming (rederij), gevestigd in Lubeck Duitsland, vaart sinds 1950 met haar schepen op zee, aanvankelijk met groene schepen, m.n. in de Europese kustvaart. Ze verzorgt ook de overslag van producten.
Ze levert kleine bulk-vrachtschepen (van verschillende grootes), die over heel Europa, m.n. Noord-Europa worden ingezet. Met de toename van de grootte van het schip neemt de diepgang ook toe natuurlijk.  Bulk vrachtschepen, ook wel bulk-carriers of cargo-schepen genoemd, zijn schepen die worden ingezet voor vervoer van massagoederen zoals erts, kolen, bauxiet, phosfaat, cement etc.


Heb thuis op de pc ingezoomd om de naam te kunnen lezen: het MMSI of MIO nr is jammer genoeg niet leesbaar:



Als je de naam en het nummer weet kun je nl. de specificaties van het vrachtschip vinden op internet: ik heb eerst via de site van Lehmann op de link geklikt die aangeeft welke schepen van hen zelf zijn, vervolgnes op Anna, en dan kun je zien welke waar momenteel vaart:

In totaal zijn er er 6 van deze schepen, allen gebouwd in Harlingen en geregistreerd in St. John's: kijk hier voor foto's:


hier een leuke pdf met specificaties over dit specifieke schipschip:

Ze draagt de Antigua and Barbudase vlag, nog net te zien. Antigua en Barbuda is een eilandstaat in het oostelijk deel van de Caraïbische Zee, op de grens met de Atlantische Oceaan, bestaande uit de eilanden Antigua, Barbuda en het onbewoonde Redonda. De eilanden maken deel uit van de Bovenwindse Eilanden, die behoren tot de Kleine Antillen. Hoofdstad is St. John's.

De digitale wereld stelt je ook in staat om bv met een app een bepaald schip te traceren. Handig voor o.a. het thuisfront: https://www.myshiptracking.com/

Op marinetraffic.com kun je ook grotere schepen traceren, dat is erg leuk. Het schip wat we hier zien ook: ze is op 28-7 vertrokken, en is op weg naar Stavanger (Noorwegen). Te zien is het reeds afgelegde traject en wat nog te gaan is:


Op het moment dat je dit leest zie je dit waarschijnlijk niet meer, het is nl. "live". Daarom even wat snaps, dit is echt leuk: als je het IMO nr weet vind je de hele route en heel veel details:

Zoals alle specificaties, reisinfo, af te leggen en reeds afgelegde afstand: info 29-07-2018:



Laatste positie, schepen in de buurt, snelheid, plaats op de kaart van google maps:



Een schip kan gedurende haar "leven" veel verschillende namen, vlaggen of eigenaren krijgen,  maar haar IMO nummer blijft altijd hetzelfde. Het International Maritime Organization (IMO) nummer is een unieke referentie voor schepen en voor geregistreerde schepen-eigenaars en management ondernemingen. IMO nummers werden geintroduceerd onder het SOLAS Conventie ( Convention for the Safety OLife ASea)om de maritieme veiligheid en beveiliging alsook maritieme fraude te reduceren. Zie het IMO als een casco nummer van auto's. Het scheepsnummer bestaat uit de 3 letters IMO gevolgd bij een uniek 7-cijferig nummer dat is toegewezen door SOLAS aan zeewaardige handelsschepen.



Wat leuk is dit!!! Ik deed dat al eens met het tracken van een vlucht per vliegtuig met flight tracker, maar dit is ook cool. Als je klikt op vessels nearby sta je versteld hoe druk het is op zee!!!



Nu was ik natuurlijk ook heel erg benieuwd wat ze zou vervoeren. Maar die informatie is niet vrijgegeven. Daarvoor heb je een betaald Voyage abonnement nodig. Toen ik een dag later weer ging kijken bij Marinetracker, zag ik dat ze in Mekjarvik was afgemeerd (moored), hoe leuk:



Haar doel is Stavanger: Stavanger, een havenstad, is het centrum van de olie-industrie in Noorwegen en kende sinds de jaren zeventig van de 20e eeuw een enorme groei. In 1969 werd voor het eerst olie gevonden in de bodem van de Noordzee. Noorwegen behoort tot de grootste olieproducenten ter wereld. StatoilHydro, het gedeeltelijk geprivatiseerde Noorse staatsbedrijf, heeft zijn hoofdkantoor in de stad. Ook de meeste buitenlandse oliebedrijven hebben hun Noorse vestiging in Stavanger. De bevoorrading voor de booreilanden op de Noordzee zorgt ook voor flink wat werkgelegenheid. Het ligt dus voor de hand dat dit schip olie oid is gaan laden:



31-07-2018:

https://www.marinetraffic.com/nl/ais/details/ships/shipid:360323/imo:9225562/mmsi:304145000/vessel:ANNA%20LEHMANN

Ze ligt 2 dagen later nog afgemeerd in Mekjarvik: en je kunt zien welke schepen er op dat moment nog meer in die haven lagen:



Even iets leuks:

Noorwegen wil aan de westkust een 1,7 km lange tunnel voor schepen aanleggen. De tunnel door een berg zorgt ervoor dat schepen voortaan het meest onstuimige stukje zee voor de kust kunnen vermijden. Het plan voor de tunnel moet nog langs de regering van Noorwegen.
Het gaat om de Stadhavet Sea, de wateren voor de kust van Noorwegen waar het land het verst de Noorse Zee insteekt (zie onderstaand kaartje ). Hier stormt het tussen de 45 en 106 dagen per jaar en dat is gevaarlijk voor de scheepvaart.  Commerciële schepen met bemanning moeten hier vaak langs, net als de schepen van de Hurtigruten (een beroemde lijndienst tussen Bergen en de Noordkaap) en andere cruiseschepen vol met toeristen. Ook de Anna Lehmann moest hier voorbij:


 

Daarom wordt er al jaren gesproken over een tunnel dwars door het schiereiland Stad. Na een aantal haalbaarheidsstudies is nu de precieze locatie van de tunnel vastgelegd: hij moet bij het smalste stuk van het schiereiland komen (zie afbeelding hieronder), zodat er relatief weinig sloopwerk nodig is. Tegelijk is deze plek redelijk afgeschermd van de invloeden van open zee, zodat schippers de tunnel ook bij wat ruwer weer kunnen gebruiken.


De tunnel moet 1,7 km lang worden, 26,5 m breed en 37 m hoog, zo valt te lezen bij de Kystverket, het bureau van de Noorse overheid dat verantwoordelijk is voor infrastructuur en transport langs de kust. Hiervoor zullen de bouwers zo’n 3 miljoen m3 rots moeten weghalen, ongeveer 7,5 miljoen ton. Gelukkig heeft Noorwegen ervaring met boren en opblazen. Vanwege de vele bergen heeft het land talloze wegtunnels aangelegd die vaak kilometers lang zijn.
Technisch is het dus allemaal mogelijk. De grote bottleneck is de prijs. De kosten voor de aanleg worden geschat op 2,3 miljard Noorse kronen (250 miljoen euro). Sommigen vragen zich af of de tunnel ooit terugverdiend zal worden.

In mei gaan de plannen naar het Noorse ministerie van Transport, dat er dan zijn licht over zal laten schijnen. Als het plan wordt goedgekeurd, kan de aanleg in 2019 beginnen. Dan wordt dit de eerste scheepstunnel ter wereld waar middelgrote schepen (zo'n 25 m breed en 35 m hoog) doorheen kunnen.


Leuk animatiefilmpje over zo'n werkende tunnel:


Vanaf 17:oo uur is ze weer op weg:



Op weg naar Mo I Rana: waar ze op 02-08-2018 om 23:00 uur aan zal komen. Snelheid is 11 knopen, 1 knoop is nog geen 20 km. Windsnelheid is 8 knopen en de temperatuur op zee is 9 graden.
Het zwart omstippelde hokje is de ANNA:



Ze moet tussen druk vaarverkeer op de Noorse zee 1300 km verder naar het Noorden. De stad Mo I Rana ligt net ten zuiden van de poolcirkel en het is er in de zomer slechts 13 graden. Het heeft een grote overslaghaven. Vanaf de Tweede Wereldoorlog tot de jaren 90 was de stad afhankelijk van zware industrie. Daarna zijn nieuwe industrieën (zoals het toerisme) ontstaan.Tegenwoordig ook bulk-cargo. Ik ga haar volgen de komende dagen, dat vind ik erg leuk!



01-08-2018 0:30 uur: vandaag afgelegd:



02-08-2018 14.30 uur: bijna op de plaats van bestemming: (zie blauwe pijl)


Windsnelheid 16 knopen, temperatuur 11 graden:


Ze moet naar Mo I Rana: dat wordt nog even "fjordje varen":


Op dit moment liggen  er vijf schepen in deze haven : een ervan is een andere van Lehmann: Karin Lehmann.

Mooie foto van de haven van Mo I Rana:

MO I RANA

Op de site van de haven in Marinetracker kun je zien welke schepen momenteel in de haven liggen:


Er ligt ook een Karin Lehmann aangemeerd momenteel

en nog meer:




Hier zal vanavond rond 22.00 uur de Anna bij staan:

Als je in Marinetracker bovenin klikt op alle schepen en je voert haar naam in kom je hier bij uit:


Nu weten we allemaal bij welke windkracht er een storm heerst, maar hoe zit dat nou met knopen? Hier een leuk overzicht: 11 knopen is dus matig koel:

19: 30 ze buigt af naar de Ranfjorden naar Mo I Rana:


Wat zal dat mooi zijn door al die fjorden te varen:




Plaatjes google maps:




Nog niet aangekomen: mooi te zien hoe ze door de fjorden is gevaren:


Voor anker gegaan 21:09 uur: niet bij maar bij Mo i Rana maar bij Utskarpen. Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom. Blijft spannend.




Gestopt:


Ik ga haar volgen tot ze weer terug is in Vlissingen!!!!!

03-08-2018:

En om 9:06 uur weer verder naar Mo I Rana:


Bewolkt, regenachtig 17 graden windkracht 11 knopen:


Positie om 12:00 uur:


Bijna op de plaats van bestemming:


Aankomst Mo I Rana : 12:34 uur:


Status : stopped: ze is gearriveerd:




Moored: aangemeerd:



Er liggen 7 schepen:


De Karin lehmann is inmiddels al weer vertrokken:


Er zijn 3 aanmeer plaatsen: zie rode pijlen:


Havmannen of Havmann is een granieten steen sculptuur van de kunstenaar Antony Gormley gevestigd in het centrum van Mo i Rana in Noord-Noorwegen. De sculptuur staat trots in het water, in de "Ranfjord" in het centrum van Mo i Rana, en wordt vaak aangeduid als "Polarsirkelbyen". Dat betekent Poolcirkelstad. Het beeld is 11 meter lang, weegt 60 ton, en  "staat voor altijd tot aan zijn knieën in het water, draait zijn rug op de stad en kijkt resoluut uit over de fjord".

Op de achergrond aangemeerde grote zeeschepen:


De kunstenaar had oorspronkelijk de bedoeling om de sculptuur te maken in staal, gebaseerd op de traditionele staalindustrie, die een van de pijlers van het industriële Mo i Rana was, en in het fjord de scherpe tegenstellingen tussen natuur en industrie te illustreren. Echter, de lokale industrie onderging grote veranderingen, onrendabele fabrieken werden gesloten, inclusief de lokale staalfabriek. Het realiseren van het project met behulp van lokale staal werd dan ook onmogelijk. Als gevolg daarvan werd het dus een stenen sculptuur.

Nog even wat wetenswaardigheden over de grote zeescheepvaart:

KOSTEN EN OPBRENGST
Het vliegverkeer heeft de grote oceaanschepen verdrongen voor het intercontinentale passagiersvervoer. Maar schepen zijn uit kostenoverwegingen het belangrijkste vervoermiddel gebleven voor bulkgoederen en stukgoed. Bulktransport neemt het grootste deel in van de scheepvaart, terwijl stukgoed tegenwoordig vooral in containers wordt vervoerd. De grootste schepen zijn de mammoettankers die meer dan 300.000 ton olie kunnen vervoeren. Moderne vrachtschepen hebben een dienstsnelheid van rond de 20 (37 km/uur) tot 25 knopen (46 km/uur).

Dienstsnelheid is een gegeven wat men gebruikt bij de berekening van de stookkosten van het schip: bij een dienstsnelheid bv van 22 knopen verbruikt een bepaald schip bv 225 ton stookolie per etmaal. Tegen 300 dollar per ton is dat 67.500 dollar. 

De kostprijs van een nieuw containerschip (boven 10.000 TEU) ligt tussen 140 en 180 miljoen Amerikaanse dollars. Een tweedehands schip kan soms voordeliger zijn, aangezien de aankoopprijs beduidend lager ligt. Het is aan de rederij (of scheepseigenaar) om te bepalen of een tweedehands schip aan te kopen voordeliger is dan een nieuw schip te kopen. De criteria hiervoor zijn kostprijs, levensduur, staat van het schip en de lading die het schip zou vervoeren. Een schip dat bijvoorbeeld meststoffen zou vervoeren, heeft meer onderhoud nodig dan als het graan zou vervoeren, omdat meststoffen het scheepsstaal vlugger beschadigt. 
Gezien het hoge bedrag kiezen de rederijen voor twee soorten financieringen: ondernemingsfinanciering en eigen financiering. 
Ondernemingsfinanciering kan gebeuren via verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen, financiële instellingen of trusts.
Eigen financiering vindt plaats door eigen vermogen, kasstroom en partnerschap. 
Rederijen maken meer winst op de verkoop van eigen schepen dan van hun operationele winsten. Wanneer de gemiddelde leeftijd van een schip 25 jaar is, blijft een schip gemiddeld 10 jaar binnen dezelfde onderneming. Door de winst van de verkoop van hun schip is een groot deel van de kostprijs van een nieuw schip al voldaan. Een schip kan aangekocht worden om nooit binnen dezelfde onderneming operationeel te zijn, maar die geleast wordt door een andere onderneming. Dit is de meest gebruikte vorm binnen de scheepvaart.

BEMANNING
Sinds de opkomst van motorschepen valt de bemanning van koopvaardijschepen te onderscheiden in drie diensten die onder de kapitein vallen. De dekdienst onder de eerste stuurman zorgt voor de navigatie, veiligheid, belading en onderhoud aan het schip. De machinedienst onder de hoofdwerktuigkundige onderhoudt de motoren en werktuigen. De civiele dienst onder de hofmeester verzorgt de huishoudelijke werkzaamheden; wel wordt tegenwoordig de term hofmeester niet meer gebruikt op zee.  Op conventionele schepen loopt er slechts een kok rond. En op kustvaarders met slechts vijf à zes man aan boord wordt deze taak waargenomen door een matroos. De grootte van de bemanning is sterk afhankelijk van de functie van het schip. Op een normaal vrachtschip werken 15 à 25 man. Kenmerkend voor de scheepvaart in het algemeen is de grote verscheidenheid aan nationaliteiten aan boord. Tegenwoordig is het heel normaal dat er ook een of meer vrouwen aan boord werken, maar de meerderheid bestaat vooralsnog uit mannen.

LADING BEHHANDELING
Het laden, lossen en stuwen van de lading vindt plaats door de stuwadoor. Bij droge lading kan hierbij gebruik worden gemaakt van walkranen of van het eigen ladinggerei als dit aanwezig is. Van groot belang voor de zeewaardigheid hierbij is dat de lading goed gesjord wordt om overgaan te voorkomen. Bij de belading moet verder de stabiliteit, de dekbelasting en andere belastingen en eventueel de ventilatie in orde zijn.
Door de introductie van de container daalde de vrachtprijs ten opzichte van de andere productkosten dusdanig dat de globalisering mogelijk werd.
Voor koel- en vrieslading kan een schip uitgerust worden met een koelinstallatie, al kan dit ook plaatsvinden met behulp van koelcontainers. Koeling is niet alleen noodzakelijk voor etenswaren, maar bijvoorbeeld ook voor vloeibaar aardgas. Andere lading, zoals bitumen, moet juist verwarmd worden.
Gestorte lading wordt vaak geladen met behulp van transportband en gelost met grijpers. Omdat graan bij een niet geheel gevuld ruim of door inklinking eenvoudig kan overgaan met een grote slagzij tot gevolg, worden aan de belading hiervan aanvullende eisen gesteld. Ook concentraten kunnen door verpapping overgaan.
Ook vloeibare ladingen worden vaak in bulk vervoerd, waarbij de ladingbehandeling met behulp van pompen plaatsvindt. Het zijn vaak gevaarlijke stoffen als aardolie, benzine, diesel en nafta) en chemicaliën. Aan het vervoer en de belading worden dan ook wettelijke eisen gesteld.

Zo, dat was een heel verhaal, maar het boeit mij enorm en ik vind het leuk om te weten hoe dat zoal in zin werk gaat. Ik vond het ook leuk dat ik de schepen die ik in Vlissingen zag kon traceren en volgen met Marinetracker. Ik hoop dat jullie het net zo interessant vonden als ik.

04-08-2018 nog steeds "moored":


De rechts is de Anna Lehmann: links van haar ligt de Delia, afkomstig uit Duinkerken (Frankrijk):


En zo liggen die schepen daar dan (plaatje google maps zelfde locatie):




http://www.wascoenergy.com/pdf/mo-i-ranaPCF.pdf


Wah Seong Corporation Berhad (MYX: 5142) is a public listed company on the Main Board of the Bursa Malaysia. It was founded in 1994, and has a market capitalization of about USD 300 million as of January 2007.

It is a major oil & gas service group in Asia and provides a wide range of services globally such as highly specialised pipe coating, corrosion protection, drilling supplies as well as EPC, fabrication and rental of gas compressors. Wah Seong is also a leading distributor and manufacturer of building materials and spiral welded steel pipes for water transmission and infrastructure use.

http://www.wascoenergy.com/businesses-pipeline.php

waco mo i rana :Wasco Energy services the global oil and gas industry and is committed to providing reliable and competitive products, services and solutions to all the markets that we serve.
Headquartered in Malaysia, Wasco Energy's strength and track record in Asia, as well as our wide network of international operations and facilities allow us to effectively service the specialized and stringent needs of the global energy industry.   This includes:

Specialized pipe coating and corrosion protection solutions
Manufacturing and production of pipes
Engineering and fabrication of process equipment
Gas compression services for the O&G sector
E&P products and services

http://www.mip.no/en/2015/polarled-a-success-for-wasco/

Zeer waarschijnlijk is dit schip hier dus pijpleidingen laden:

Ze heeft een aantal dagen hier afgemeerd gelegen. Op woensdag 08-08-2018 17:00 uur zag ik dat ze alweer was vertrokken: bestemming: Pohjankuru Finland:






Ze vaart via de Noordzee via Helsingborg, langs Kopenhagen en Malmo onder om Zweden heen zo de Oostzee op  richting Zuid Finland. Leuk, een nieuwe route! Ze doet daar 7 dagen over:


09-08-2018 19:42


Geen opmerkingen:

Een reactie posten