vrijdag 18 september 2020

Heidelibel in mijn tuin.....leuk: determineren ahv een determinatiesleutel

Vandaag zag ik een libel in mijn tuin, en omdat hij zo fijn bleef zitten kon ik mooie foto's van hem maken. Maar....libelles determineren is niet altijd makkelijk, omdat ze vaak tijdens hun levensfase van kleur veranderen. Dit is 'm:


Maar.....ik vond op de site van Macromedia een mooie determinatiesleutel voor het onrafelen welke libel dit is:

http://www.macromia.nl/Waarneming/DETERMINATIE_SLEUTEL_NEDERLANDSE_HEIDELIBELLEN_V2.pdf

Om te laten zien hoe leuk dat is laat ik hier even zien hoe dat gaat:

  • VRAAG 1: Zijn de onderzijdes van de ogen blauw tot grijzig gekleurd?
  • nee, ze zijn bruin of groenig. Dus naar vraag 2
  • VRAAG 2: Zijn er op de vleugels berookte bruinige grote verticale banden aanwezig?
  • nee, dus naar vraag 3
  • VRAAG 3: Zijn alle poten volledig zwart gekleurd aan de buitenzijde? 
  • nee, op de poten zijn licht/gele tot oranje/rood (soms bruinig) gekleurde lengte strepen aanwezig, dus naar vraag 6
  • VRAAG 6: Is er op de vleugels, vooral rondom de aanhechting een vrij grote-tot zeer grote gele vlek aanwezig? Nee, dus naar vraag 7
  • VRAAG 7: Is er sprake van een egaal licht ogend borststuk? Dit is even een moeilijke. Je moet goed kijken. Het borststuk op mijn foto is niet echt heel scherp maar ik denk dat het borststuk niet egaal oog en vij variabel is en veel zwarte tekening heeft zonder onderbroken of afwezige zwarte naden. Dus naar vraag 8a
  • VRAAG 8A: Is er een 'snor' aanwezig aan de zijkant van de snoet? Daarvoor moet ik de foto even bijsnijden:

  • Ben niet 100% zeker maar ik denk niet dat aan de zijkant van de snoet een duidelijke snor aanwezig is. Bij twijfel kun je ook nog naar het eigootje kijken, dit is dus een vrouwtje: het eigootje staat over het algemeen zwak maar gelijkmatig af en oogt soms een beetje bollig. De lengte van het eigootje is goed zichtbaar over een deel van of vrijwel totale lengte van het segment
Dan is het volgens de sleutel de bruinrode heidelibel:

- De poten zijn zwart met horizontale licht/gele tot oranje/rode strepen.
- Aan de zijkant van de snoet is geen duidelijke ‘snor’ aanwezig.
- Bij sommige exemplaren kan het borststuk in eerste instantie vrij egaal tot licht ogen, maar er is echter wel degelijk een vrij variabele (some hele uitgebreide) zwarte tekening aanwezig. Daarnaast zijn de naden op het borststuk vaak volledig/compleet aanwezig en ontbreken er geen algemeen aanwezige zwart getekende naden
- Het borststuk is vaak erg contrasterend door de bruinrode en gele banden.
- Korte/soms wat bollig ogende, afstaande legschede waarbij de lengte van het eigootje vaakgoed over het hele segment zichtbaar is. (vrouwtje)
- Vrij dunne/relatief lange hamulus. (mannetje)


Was dat leuk of niet? Ik heb haar aangemeld bij waarneming: kijken of zij het met mij eens zijn. Update 19-09 hij is indedaad goedgekeurd door Waarneming. :-)

Hier nog een ander leuk pdf over heidelibellen:

En over alle libellensoorten:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten