dinsdag 3 november 2020

Hoe weet ik nou de naam van de paddestoel die ik zie?

Herfst...paddestoelentijd. Je ziet de mooiste paddestoelen. Maar hoe weet je nou de naam van die paddestoel?

Het handigst is als je foto's maakt: van voren, opzij, bovenkant, onderkant en van de omgeving. Dan kun je ze thuis op de pc beter bekijken en ook beter determineren.

Vandaag kwam ik een leuke site tegen waar je paddestoelen kunt determineren:

https://www.floraeuropa.eu/nl/

Een site waar je zwammen en paddestoelen, maar ook bomen, planten, bloemen en struiken kunt determineren adhv hun uiterlijke kenmerken.

Ik zal stap voor stap laten zien hoe dat gaat. We gaan dus voor de paddestoel, dus klik je op paddenstoel of  zwam en kom je hier terecht:

https://www.zwammen.floraeuropa.eu/nl/determineren/

Je krijgt een aantal criteriums (icoonvorm) te zien waar je je keuze(s) kunt aanklikken. Als je er een niet weet sla je die gewoon over. Als je ze allemaal hebt doorlopen moet je op de knop "toon resultaat" kiezen. Er zitten een kleine duizend paddestoelen in de database!

De criteriums zijn

  • vorm
  • kleur van de hoed
  • hoedvorm
  • oppervlak
  • sporendragers
  • vorm sporendragers
  • aanhechting sporendragers
  • kleur sporendragers
  • kleur sporen
  • steel en steelvoet
  • kleur steel
  • vindplaats
  • wintermaand
  • geur

Laat ik maar meteen de gemakkelijkste paddestoel nemen: de vliegenzwam:

Ik heb geen foto's van de onderkant of een close up van de sporen dus hier moet ik het mee doen.

Vorm: hoed met steel:

Kleur hoed: rood:


Hoedvorm: rondachtig en gebold:


Oppervlak: gevlekt en met velumresten:




Sporendragers:






Vorm sporendragers: weet ik niet, sla ik over







Aanhechting sporendragers: weet ik echt niet, sla ik over:




Kleur sporendragers: wit-beige:

Kleur sporen: wit:


Steel en steelvoet: met ring:


Kleur steel: wit:

Vindplaats: loofboom:


Vindmaand: oktober:


Geur: weet ik niet, sla ik over:





Zo, dat waren alle vragen. Ik ben benieuwd. Klik op toon resultaat:
Het resultaat is: 14 paddestoelen. Dat komt natuurlijk door die vragen over de sporendragers en de sporen. Maar ja, daar let je ook niet op als je paddestoelen ziet. Misschien een puntje om naar te kijken als je ze ziet.
Voor nu is het duidelijk dat het een amenietensoort is, en ja, de vliegenzwam staat er bij:

Nu kun je nog op details klikken om te kijken wat je dan had kunnen/moeten kiezen wat betreft die sporen:

Oranje tot donkerrode, eerst bijna bolronde, later platte hoed (Ø tot 20 cm) met witte, afveegbare stippen. 
Deze amaniet is vanwege zijn opvallende kleuring waarschijnlijk de bekendse in de familie van de amanieten.
Plaatjes vrij dicht opeen, wit tot bleekgelig. buikig aangehecht. Sporen wit. 
Steel wit met slap afhangende ring en een beurs in de vorm van enkele richels aan de voet. 
Groeit in loof- en naaldbossen, vooral bij berk, kastanje, beuk en den of spar, waarmee de vliegenzwam in symbiose leeft (augustus - november). Zeer algemeen.
Omdat deze vindplaatsen gedeeltelijk overeenkomen met die van het Eekhoorntjesbrood, kan de vliegenzwam een indicator daarvoor zijn.
Fam.: Agaricaceae. (info FloraEuropa)

Toch wel leuk en erg leerzaam dit! Ik kan het iedereen aanbevelen voor iedereen die nieuwsgierig is naar alles wat groeit en bloeit in onze prachtige natuur.
Voor de liefhebbers kun je bij Googleplay ook de Floraeuropa app downloden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten