woensdag 4 november 2020

Lijsters in mijn tuin : de koperwiek en de kramsvogel en lijstertelling van Tuintelling

Tuintelling heeft dit jaar voor het eerst de telling van de lijsters in onze tuinen, een initiatief van Sovon. Sovon is een organisatie die het voorkomen en de ontwikkeling van Nederlandse vogels bijhoudt. Ze kijkt daarbij naar de voor- of achteruitgang van vogels, en naar het hoe en waarom daarvan.

Van 14 oktober tot 11 november kun je jouw telling(en) doorgeven. Doortrekkende en overwinterende vogels maken dankbaar gebruik van de bomen die bessen dragen in de herfst, zoals bv de lijsterbes. En de naam zegt het al: de lijsters zijn er dol op. Maar ook koperwieken en kramsvogels, die in oktober over ons land vliegen strijken graag op deze bomen neer om hun buikje vol te eten.

Door onze tellingen krijgt men een beter beeld van het voedsel dat beschikbaar is voor deze doortrekkende en overwinterende vogels.

Toevallig heb ik deze vogels in mijn tuin gefotografeerd. Ik wist toen nog niet van deze telling. Ik heb ze dan ook achteraf nog doorgegeven aan Tuintelling.

Op 14 oktober streek de Koperwiek (Turdus iliacus) neer in mijn tuin en in de lijsterbes van de buren maar die met veel overhangende takken in mijn tuin reikt:


De koperwiek is een zangvogel uit de familie lijsters. De soort telt 2 ondersoorten:
T. i. coburni: IJsland en de Faeröereilanden. En de T. i. iliacus: van noordelijk en oostelijk Europa tot centraal Siberië: deze dus. Hij onderscheidt zich in vlucht door de roestbruine ondervleugels waaraan hij ook zijn naam te danken heeft. De kop is opvallend getekend met een roomwitte wenkbrauwstreep die bij de andere soorten ontbreekt en een witte mondstreep. De soort is vaak te horen tijdens de trek in oktober/november, als ze 's nachts met de noordenwind in grote groepen over de Lage Landen trekken. Ons land is de noordgrens van zijn overwinteringsgebied. Het geluid is een vrij hoog, scherp psriee of tjuk en valt eigenlijk niet op in verhouding tot het geluid van de Kramsvogel.


In Noord-Europa is de koperwiek een talrijke broedvogel van naald- en berkenbossen. Hij broedt in dicht struikgewas en veelal laag op de grond. Het legsel bestaat uit 4-6 eieren. In de winter trekken ze, meestal 's nachts, naar het zuidwesten. Het is dus een doortrekker en wintergast. Veel koperwieken blijven in Nederland overwinteren maar als de winter te koud wordt, verlaten ze het land weer en trekken verder naar het zuiden, of verplaatsen ze zich naar de stad, waar het warmer is. Koperwieken komen in Nederland en België alleen om te overwinteren. Broeden doen ze in het hoge noorden.

Wat is ie mooi he!


De koperwiek heeft maar een beperkt broedgebied en daardoor is er de kans op uitsterven. Omdat de aantallen sterk afnemen staat deze soort sinds 2015 als gevoelig op de Rode Lijst. Wel bijzonder dat ik hem heb mogen zien in mijn tuin!

De koperwiek en de kramsvogel lijken veel op elkaar:


Ze zijn vaak in elkaars gezelschap te zien. En inderdaad, ook de kramsvogel (Turdus pilaris) zag ik in mijn tuin. Misschien was hij er tegelijk met de koperwiek maar had ik er niet op gelet. Op 22 oktober zag ik hem hoog in de lijsterbes zitten:






De Kramsvogel is een ook zangvogel uit de familie lijsters en ook een overwinteraar hier in Nederland. Samen met de Koperwiek komt hij gelijktijdig aan vanuit zijn broedgebied, het hoge noorden. Hij broedt in kolonies waarbij hij grote nesten in hoge bomen bouwt. Qua tekening verschilt deze vogel van de Koperwiek. Kop, stuit en een gedeelte van zijn rug zijn grijs-blauw. De onderzijde is vaalwit met veel donkere streepjes en de borst oranje-geel. Hij heeft een gele snavel met zwarte punt, lijkend op die van de Koperwiek. Zij delen de bessenoogst samen met de Koperwieken. Met hun tjakkend geluid laten ze hun aanwezigheid duidelijk horen.





Ik vind het heel bijzonder dat ik deze twee mooie vogels heb voorbij zien komen.
Er zijn overigens nog meer lijstersoorten.

Hier een mooie website met veel prachtige foto's van allerlei soorten lijsters. Als je over de foto heen gaat met de muis kun je lezen welke vogel het is:

https://www.vogelplaat.nl/pestvogel-lijsters-spreeuwen-etc/

In ons land komen deze lijsters voor:

  • Zanglijster (Turdus philomelos)
  • Koperwiek (Turdus iliacus) - (wintergast)
  • Grote lijster (Turdus viscivorus)
  • Kramsvogel (Turdus pilaris)
  • Merel (Turdus merula)
  • Beflijster ((Turdus torquatus) - (doortrekker)
De grote lijster, beflijster en zanglijster heb ik nog gezien, maar de merels zie ik regelmatig in mijn tuin:
23 oktober:


22 oktober:


Zoals gezegd heb ik de twee lijsters doorgegeven aan Tuintelling:


Ga ook lekker in je tuin kijken of je deze vogels ziet: beflijster, merel, zanglijster, grote lijster, kramsvogel en koperwiek. En kijk van welke bomen en struiken ze lekker zitten te snoepen. 


Geef vervolgens je telling door op Tuintelling en help mee een het in kaart brengen van de voedselvoorraad in onze tuinen voor de doortrekkende en overwinterende vogels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten