woensdag 4 november 2020

Mereljong met blauwachtige veren......

Vandezomer zaten er jonge merels in mijn tuin. De jongen zie ik regelmatig terugkeren. Ik weet dat natuurlijk niet helemaal zeker, maar ik lijk ze te herkennen. Hun ouders hebben ze gevoerd in mijn tuin: er was altijd wel wat lekkers te vinden. En dat vergeten de jongen natuurlijk niet. Er liggen nu veel afgevallen besjes van de lijsterbes op de grond, dus het is een makkie voor ze om aan fruit te komen. 


Hij ging mooi op het dak van mijn tuinhuisje zitten en bleef daar ook een tijdje zitten zodat ik rustig foto's kon maken.


Met mijn nieuwe camera kan ik heel goed inzoomen. En nu viel het mij op dat hij best wel veel blauwe veertjes in zijn verenpak had zitten. Merels zijn of helemaal zwart (mannetjes) of bruin (vrouwtjes) en de jongen zijn bruin gespikkeld. Dat blauwe was me nog nooit eerder opgevallen.


Door mutaties hebben we al wel eens leucistische merels gezien. Dat is een pigmentafwijking waardoor de merels (ook andere ogels) witte veren hebben. De kleuring van de veren bij dieren wordt veroorzaakt door melanine. Dit is het natuurlijke pigment van het lichaam. Bij dieren met leucisme wordt melanine wel aangemaakt en is het pigment dus wel aanwezig. Het komt alleen niet tot uiting in de veren door een gemis aan bepaalde eiwitten. Het gevolg van deze erfelijke aandoening zijn kleurloze (witte) veren. 
Kenmerkend is dat elke veer of geheel gekleurd of geheel wit is. Voor de helft gekleurde veren duiden meestal op een slechte conditie van de vogel tijdens de veergroei of een te éénzijdig voedingspatroon.

Over blauwe veren, wat misschien een andere mutatie zou kunnen zijn, heb ik niet echt iets  kunnen vinden. Op de site van Belangenbehartiging Europese Cultuurvogel vond ik wel iets over een nieuwe mutatie: de geparelde merel. Maar dan hebben ze het over fokmerels in een volière. Er bestaan al wel enkele mutaties bij andere cultuurvogels zoals de geparelde goudvink en de geparelde barmsijs (info BEC). Best wel leuk om eens te lezen: 

Maar dat heeft hier natuurlijk niets mee van doen. Ik heb de vogel aangemeld bij Waarneming. Daar wordt hij beoordeeld als merel natuurlijk. Maar dat blauwe in die veertjes laat me niet meer los. Ik vind het bijzonder mooi maar zou zo graag weten of het een mutatie is.




De merel behoort tot de lijsterachtigen. Onder die soort bestaan wel 2 vogels die blauw/blauwachtig van kleur zijn: dat zijn de blauwe rotslijster en de blauwe beflijster. Maar die zitten ver weg hiervandaan in rotsachtige gebieden van Spanje bv. Dus het zal wel een raadsel blijven.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten