donderdag 19 maart 2020

Kauwtje met witte veren: een leucistische kauw

Vandaag vloog ze door mijn tuin, een kauwtje met witte veren, die ik al vaker in ons dorp op een grasveldje zag zitten, en waarvan ik dacht die wil ik een keer op de foto zetten. En vandaag kon ik haar, weliswaar heel snel, fotograferen: daar gaat ze:


Een kauw is normaal zwart van kleur met een grijze kleur van de zijhals en het achterhoofd en de lichtgroen-grijze oogring. De witte veren bij deze kauw duiden op een afwijking die leucisme genoemd wordt.
Het is een afwijking die leidt tot een verminderde pigmentatie. Het lijkt op albinisme en wordt daar soms mee verward. Maar albinisme is het aangeboren gedeeltelijk of geheel ontbreken van het pigment melanine in haar of huid, wat resulteert in een gedeeltelijk of geheel witte huid en rode ogen. De albinohuid is erg gevoelig voor de zon en verbrandt snel.
Leucisme resulteert in een vermindering van alle types huidpigment, niet slechts van melanine. Het woord komt van het Griekse λευκὀς (leukós) dat wit betekent.

Dieren met dleucisme hebben een witte vacht, huid, veren of schubben. De afwijking kan ook alleen voor delen van het lichaam zijn. De verschillen met albinisme zijn dat leucistische dieren hun normale kleur ogen hebben (albinistische dieren hebben rode ogen) en dat leucistische dieren geen verhoogde gevoeligheid hebben voor zonlicht. Ook zijn leucistische dieren vaak erg agressief tegenover de niet-leucistische dieren, waardoor deze in tegenstelling tot albino dieren, wel goed kunnen overleven in het wild zolang de lichte kleur het leven niet moeilijker maakt (zoals jagen voor voedsel).

Wat ik gezien heb van deze kauw is dat ze gewoon in vrede met een groepje andere kauwen samenleeft en ze heeft ook al jongen gehad, als het dezelfde kauw is die ik al eerder heb gezien.

Ik had maar 2 kansen voor een foto, dus ik heb ze een beetje bijgesneden:


Hier is mooi te zien dat het leucisme bij haar de veren betreft:


De kleuring van de veren wordt veroorzaakt door melanine: het natuurlijke lichaamspigment. Bij leucisme wordt het melanine wel aangemaakt en is het pigment dus wel aanwezig, maar het komt alleen door een gemis aan bepaalde eiwitten niet tot uiting in de veren. Met als gevolg: witte (kleurloze) veren.
Kenmerkend is dat elke veer of geheel gekleurd of geheel wit is. Voor de helft gekleurde veren duiden meestal op een slechte conditie van de vogel tijdens de veergroei of een te éénzijdig voedingspatroon.


20-03-2020 zat ze met haar groepje op mijn schutting:


Ik hoop haar nog vaker te zien en te kunnen fotograferen.

22-03-2020:


In 2017 had ik al eens een witte merel in mijn tuin gezien. Zie blogpost:


Deze merel is bijna geheel wit maar zijn snavel is oranje en hij heeft ook geen rode ogen: geen albino dus maar ook een leucistische merel!

Het tegenovergestelde van albinisme bestaat ook, namelijk melanisme: deze dieren zijn geheel zwart.
Overigens bestaan er nog meer kleurmutaties mogelijk bij vogels, zoals die waarbij de vogel min of meer bruin is, een afwijking die bruinmutatie of diluted wordt genoemd. Heel interessant allemaal maar hierover meer in een ander blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten