zaterdag 1 augustus 2020

Gewone roofvlieg (Tolmerus atricapillus) met prooi

Vandaag zag ik een gewone roofvlieg in mijn tuin die een prooi had buitgemaakt:


Zielig voor die vlieg natuurlijk maar ja, zo is de natuur. Ik vind het wel een mooie foto. Je kunt meteen al zien dat het een roofvlieg is:
  • de baard op het gezicht met haren en/of borstels groter dan de haren eromheen, en daaronder een korte stevige steeksnuit
  • bovenop de kop zit tussen de ogen een uitdieping met een bobbeltje met daarop 3 puntoogjes
  • stevige poten met borstels
Allemaal te zien op mijn foto's. Er zijn wel wereldwijd wel 7100 verschillende soorten!! We gaan het maar niet hebben over de onderverdeling: is geen beginnen aan. Grofweg zijn de meeste soorten te onderscheiden op kopkenmerken die in zijaanzicht of schuin voor-zijaanzicht het beste te zien zijn, en de vorm en lengte van de antenne, en de beharing van de kopdelen. Andere belangrijke kenmerken zijn het achterlijf de genitaliën vorm van mannetje en vrouwtje van opzij en van boven. In ons land kennen we 40 soorten.
In rust liggen de vleugels rondom het achterlijf gevouwen.

Ik meld mijn insect altijd aan bij Waarneming en daar weten ze vaak te zeggen welke roofvlieg het precies is. Vervolgens ga ik die dan opzoeken op internet om te kijken of ik het kan herkennen. Dat is erg leuk om te doen.
Allemaal zijn het relatief grote vliegen ( 0,3 tot 5 cm.) die andere insecten eten. 
De meesten hebben de voorkeur voor warme, droge zanderige omgeving; bij koud en bewolkt weer zijn ze weinig actief.

Ze zitten verticaal met het achterlijf omlaag tegen opgerichte voorwerpen, meestal op bladeren, twijgen, boomstammen, stenen of dergelijke. Sommige soorten zijn weinig kieskeurig, de meeste beperken zich echter tot een bepaalde omgeving (vaste plek). Elke soort heeft zijn eigen voorkeur wat betreft de hoogte en het type van zijn uitkijkplaats.
Vanaf deze plaatsen speuren ze de omgeving af, op zoek naar voorbij vliegende prooien. Wanneer er een mogelijke prooi passeert, dan vliegt de roofvlieg er naartoe om de prooi van naderbij te bekijken. Als hij de prooi accepteert, dan wordt de prooi in de vlucht gevangen genomen tussen de poten.  Met hun korte sterke zuigsnuit steken zij hun prooi en spuiten enzymen naar binnen die hun prooi verlammen en hun ingewanden verteren. Dan zuigen ze de vloeibaar geworden inhoud van hun slachtoffer door de zuigsnuit naar binnen. 

Zowel de mannetjes als de vrouwtjes zijn roofzuchtig. Roofvliegen jagen alleen op insecten, ze vallen nooit zoogdieren of mensen aan. Soms gebeurt het wel eens dat ze mensen en dieren gebruiken als uitkijkplaats. Ze jagen meestal alleen op insecten die groter of langer zijn dan zij zelf. De grote soorten vangen sprinkhanen, kevers, bijen, wespen, libellen en motten. De kleinere soorten vangen wantsen, muggen, vliegen, cicaden, wespen en spinnetjes.

Dit is een vrouwtje, te zien aan haar legboor: 


Het nut van de roofvliegen is niet zozeer het opruimen van plaaginsecten, maar wel om de massale vermeerdering van sommige insecten te verhinderen. Ze zijn dus van belang om een ecologisch evenwicht in stand te houden.

Hier een mooi pdf over roofvliegen; voor de gewone roofvlieg scroll naar blz 29:

Mijn andere blogs over roofvliegen:





04-08-2019 in mijn tuin: parende ringpootroofvliegen:

foto bij waarneming

04-07-2019 roodbaardroofvlieg in mijn tuin:

foto bij waarneming

22-07-2020 zandroofvlieg in mijn tuin:

foto bij waarneming

19-07-2020 roodpootroofvlieg in mijn tuin: zeldzaam!!:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten