maandag 3 augustus 2020

Poepende blinde bij

Heb je ooit wel eens een bij zien poepen?
Ik wel...vandaag...heel toevallig.....ik had mijn camera heel dicht ingezoemd op een bij en kon het zodoende dus goed zien.

Ik was deze blinde bij aan het bekijken:




En toen ik dus inzoomde zag ik dat de bij haar achterste verlengde en toen kwam er een klein dun geel sliertje uit. Helaas viel het naar beneden in het zand anders had ik er ook nog een foto van kunnen maken: op de foto hangt het sliertje, wat slechts enkele mm's lang is, er nog aan:


Bijen blijven in de winter binnen en om op temperatuur te blijven eten de de opgeslagen wintervoorraad op. Afhankelijk van het type honing zitten er meer of minder onverteerbare delen in. Gedurende de hele winter hebben ze hun poep moeten ophouden omdat ze bij temperaturen onder de 12 graden niet kunnen vliegen. Zodra het dus warmer wordt gaan de bijen en masse uitvliegen om hun darmen te legen. Want ze willen het nest niet bevuilen. Men noemt dat de zgn reinigingsvlucht.
Tot grote ergernis van menig mens omdat alles onder de gele stipjes kan zitten, van auto's tot buiten in de zon drogend wasgoed.
Maar ja, je kunt het ook positief bekijken: een beetje bijenwas op je auto is ook mooi meegenomen toch? Want er zit een beetje was in de poep en de gelige kleur komt door de afvalstoffen uit het stuifmeel.

De bijenkoningin doet niet mee aan de reinigingsvlucht: omdat ze aan de leg is kan ze niet vliegen en bovendien wordt ze gevoed met koninginnengelei wat geen overteerde delen bevat. Jaja, ze heeft een bevoorrechte positie. Als ze moet poepen dan doet ze dat in de bijenkast en wordt het door de werksters opgeruimd. 
Ook zijn er geen darren bij, want die zijn al voor de winter bij de darrenslacht buiten de deur gezet.

Gedurende de rest van het jaar ontlasten de bijen zich natuurlijk ook, maar het gebeurt dan niet met z'n allen tegelijk, en ook zijn de poepjes dan kleiner.

Toen ze haar poepje gedaan had, het is nl. een vrouwtje, kroop ze achter het blad waar ze op zat; zou ze zich schamen misschien ;-), maar daar zat ze niet vol in de zon en kon ze zich eens mooi gaan zitten poetsen:


Haha, in ieder geval heb ik nog een paar mooie foto's kunnen maken van haar verzorgingsritueel:






Want je moet natuurlijk als bij niet alleen hard werken voor het nest, maar ook goed voor jezelf zorgen.

2 opmerkingen:

  1. superleuk deze fotografie van je en nee, een poepende bij heb ik zelf nog nooit ontmoet. Je hebt ook een mooi blog die ik al meerdere malen had bekeken maar nooit had gereageerd,bij deze dan maar eens doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Tine,
    Dank je voor je leuke reactie. Geen hoogstandjes qua fotografie van mij maar gewoon lekker genieten in de natuur, leuke foto's maken van wat ik zie en dan een blogje maken wat ik zo bijzonder aan alles vind en dat deel ik dan heel graag met anderen. En is het fijn te horen als anderen dat aanspreekt :-).
    Ik ga natuurlijk ook even op jouw blogs kijken. Groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen