zaterdag 22 augustus 2020

Vlieg met misvormde vleugels

Vandaag zag ik een vlieg op de stoep lopen. Op zich niets bijzonders natuurlijk, alleen deze vlieg zag er een beetje raar uit. Ze had geen echte vleugels en kon dus niet vliegen. Ik probeerde haar te volgen om een paar foto's te maken maar dat viel nog niet mee. Ze mocht dan niet kunnen vliegen, lopen kon ze als de beste.


Als je een vlieg ziet zie je bij de meeste soorten duidelijk de vleugels naar achter en naar buiten uitsteken: deze vlieg heeft dat niet. Dat wat nog enigzins op vleugels lijkt ligt naar binnen gevouwen over het achterlichaam.

Ik heb al een eerder blog gemaakt over een vlieg met maar 1 vleugel, zie:
http://natuurfotografieanitasart.blogspot.com/2019/03/vlieg-met-maar-1-vleugel.html

Bij deze vlieg is duidelijk iets anders aan de hand. De twee stompjes zal ik ze maar noemen zijn identiek aangelegd. Ik heb haar ( het is een vrouwtje) aangemeld bij waarneming: volgens waarneming is het de roodwangbromvlieg, die heeft rozig rode wangen zoals de naam al zegt. Dat is op deze helaas wazige foto wel enigzins te zien:


Om wat duidelijkere foto's te kunnen maken liet ik haar op mijn hand lopen, maar ze verplaatste zich razendsnel:


Beetje bijgesneden: hier kun je de stompjes goed zien:


Als het de roodwangbromlieg is, dan is het een vleesvlieg, dus ik heb daarna mijn handen goed onstmet haha.......

Ik was toch erg benieuwd wat dit zou kunnen zijn. Ben eens gaan googlen. Maar veel is er niet over te vinden. Van de huisvlieg zijn wel mutanten bekend, zoals de krulvlieg. Die wordt speciaal gekweekt als voer voor bv hagedissen en kikkers in gevangenschap. De krulvliegen zijn blind en kunnen niet vliegen en zijn zo dus een makkelijke prooi voor de dieren. Wat ik overigens wel een soort van dierenmishandeling vind. Dat zou niet moeten mogen. Hun vleugels staan omhoog gekruld. Dat is bij deze vlieg niet het geval dus een ontsnapte krulvlieg zal het niet zijn.


Het borststuk van een vlieg draagt net als bij alle insecten drie paar poten en twee paar vleugels. De voorvleugel is met het lichaam verbonden door de vleugelbasis. Het achterste paar vleugels is sterk gedegenereerd en is omgevormd tot kleine halters. De halters zijn langwerpig en eindigen in een knotsje, zijn erg klein en nauwelijks te zien. Dit zijn dan dus toch echt wel vleugels, alleen in een andere vorm dan normaal.


Voorlopig blijft het voor mij dus een raadsel. Wie het weet mag het zeggen. 
Ik heb haar weer lekker op de plek gezet waar ik haar zag en gelukkig kon ze zich goed redden. Wat het dan ook mag zijn, ik vond het een heel bijzonder beestje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten