donderdag 22 juni 2017

Vistrap Molenheide Soerendonk

20 juni 2017
Vistrap Molenheide Soerendonk

Eergisteren ben ik in alle vroegte op mijn fiets gestapt om een lekker eindje te gaan fietsen. Ik had wel mijn camera meegenomen.
Vlak na de carpoolplaats zag ik een bordje met informatie, een soortgelijke wat ik al eerder een eindje verderop had gezien bij de rioolwaterzuivering:



Dit is nog een onderdeel van de herinrichting Buulder AA. Zie mijn eerdere creaties in mei. Dat vond ik leuk, dus ik parkeerde mijn fiets en ging een kijkje nemen.


Ik stond hier bij de vispassage Molenheide. Deze vispassage werd in september 2016 officieel in werking gesteld. Het waterpeil in de Buulder AA word geregeld door de stuw naast de vispassage.
Deze stuw vormt een barrière voor de optrekkende vissen. Vissen zoals de kleine modderkruiper en het bermpje (ik hoop deze ook n keer te kunnen fotograferen) kunnen zich daarom niet verplaatsen in het stroomgebied van de Buulder AA. Dit is nadelig voor een gezonde vispopulatie.
deze passage maakt het voor vissen mogelijk om het hoogteverschil van de stuw te overbruggen in 10 kleine stappen. hierdoor kunnen de vissen om de stuw heen zwemmen en hun weg vervolgen.

Van dit ommetje heb ik in Photoscape nog 2 collages gemaakt:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten