donderdag 22 juni 2017

Springspinnetje (Salticus Scenicus ofwel zebraspinnetje)

13 juni 2017
Springspinnetje: Salticus Scenicus = Zebraspinnetje

Vandaag heb ik weer lekker door mijn tuin gelopen met mijn camera met macro lens erop, al zoekend naar kleine insecten. Onder anderen kwam ik dit spinnetje tegen, hij zat op mijn tuintafel: 


Toen mijn flitser af ging keek hij omhoog en kon ik zo in zijn mooie grote pikzwarte ogen kijken. Met het blote oog was t niet zichtbaar maar door de cameralens kon ik zijn uitpuilende ogen van richting zien veranderen. Vooral als hij van vooruit naar omhoog keek dan zag ik die ogen omhoog draaien. Dat was prachtig om te zien. Hij bleef me maar volgen en was erg op zijn hoede. Desondanks is het me toch gelukt om een paar prachtige foto's te schieten. Totdat hij er genoeg van had en ineens wegsprong en uit mijn gezichtsveld verdween.
Dat snel heen en weer bewegen met hun ogen dat doen ze om ahw hun prooi te scannen, zo onstaat een soort van zoomlens.

Toen ik op google ging zoeken welk spinnetje dit was bleek het een "spring-spinnetje" te zijn: de bruine versie heet schorsmarpissa. Later zag ik hem ook in de zon tegen de muur lopen; als ze dat doen dan kun je er zeker van zijn dat het de zebrapsin is.
En hoewel t puur toeval was en maar een gewoon klein spinnetje leek, is het toch wel een bijzonder spinnetje en wil ik er graag wat over vertellen.

Ze hebben een stevig harig lichaam, hun lichaamslengte is 2-16 mm, erg klein dus. Hij viel ook nauwelijks op toen hij op mijn stoep sprong. Ze zitten op warme zonnige plekken. Ze besluipen hun prooi op de grond, op muren of in struiken. Komt de prooi binnen bereik dan wordt die besprongen met zijn achterste 2 poten. Met zijn kaken grijpt hij de prooi vast.
Ze spinnen geen web maar gebruiken wel een spinrag draad om zichzelf te zekeren voordat ze de sprong wagen. Ze springen van de muur en vallen enkele cms verder weer terug naar de muur ipv op de grond te vallen. dat komt door de veiligheidsdraad. is de sprong mislukt dan blijven ze er aan hangen en klauteren weer terug naar de beginpositie. 
Ze maken een wit zijden zakje onder stenen, bladeren of schors. dat gebruiken ze ook vaak als schuilplaats om de nacht en winter door te brengen. In de lente en de zomer leggen de vrouwtjes de eitjes ook in deze schuilplaats.
De ogen reflecteren in het donker als er licht op valt. Ook wel bijzonder.


Het visueel systeem van springspinnen is het hoogst ontwikkeld van alle geleedpotige insecten. Ze hebben 4 grote naar voren gericht ogen. De 2 middelste zijn het grootst. Het zijn telelenzen met een zeer goede gezichtsscherpte die hele goede afbeeldingen maken op net netvlies. De buitenste 2 hebben deels overlappende beeldhoeken van 60 graden waarmee ze goed afstanden,vormen en bewegingen kunnen inschatten. David Hill heeft een mooie schematische tekening op internet staan om dit te verduidelijken:


Nou....dan bof ik wel.....dat ik mooie foto's van zon beestje heb kunnen maken. Er zijn meer dan 5000 soorten springspinnen; in Nederland is dit de meest voorkomende van zon 41 soorten.

En natuurlijk kan ik het niet laten om een leuke PSP creatie te maken van mijn mooie foto:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten