donderdag 22 juni 2017

Zwart soldaatje

3 juni 2017
Zwart soldaatje


Dit is een andere macro foto van mijn wandeling bij kasteel Cranendonck. Ik had geen idee wat voor insect dit was. Misschien een keversoort. Dus thuis weer even  gaan googlen.
Ik doe dat als volgt: ik snij mijn afbeelding klein uit:


Dat plaatje sla ik dan op. Dan ga ik naar google, kies afbeeldingen, zoeken op afbeelding, afbeelding uploaden, dan kies ik mijn plaatje. Vervolgens komt google met soortgelijke afbeeldingen, vaak zit er dan een treffer tussen. Dan ga ik zoeken op de naam en kijk ik naar de eigenschappen van het insect, of die overeenkomen met mijn foto.

Ik kwam hierbij uit bij een mooi artikel waar de beschrijving wel heel erg lijkt op mijn insect:


Het blijkt een zwarte weekschildkever ofwel het zwarte soldaatje te zijn.
Het is een langwerpig diertje dat in heel Europa voorkomt in bossen en open gebieden, waar ze vooral te vinden zijn op bloemen en struiken  zoals de bereklauw , of waar bladluizen zijn. Op de bloemen paren ze,eten ze nectar en vangen ze bloem zoekende insecten.
Er zijn in Nederland zo'n 50 verschillende soorten. Ze komen voor in rode en donkere kleuren. Hij heeft zijn naam te danken aan zijn langwerpige vorm dat doet denken aan een soldaten uniform.
De rode worden 7-11 mm groot. Dat is dus heel klein. Zonder macro lens zie je ze bijna niet. Zijn levens cyclus duur ongeveer een jaar.
Als hij bedreigd wordt kan hij net zoals het lieveheersbeestje, bloed uit zijn kniegewrichten laten vloeien. Dit wordt ook wel reflex-bloeden genoemd en zal de aanvaller afweren. De afweerstoffen in het bloed zijn giftig, hebben een bijtende werking en stinkt.

 Dit is de creatie die ik van mijn macro-foto heb gemaakt:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten