donderdag 22 juni 2017

Azuurwaterjuffer

3 juni 2017
Azuurwaterjuffer



Gisteren een wandeling gemaakt bij kasteel Cranendonck om mooie macro-foto's te maken.
Bij het kasteel ligt een grote vijver en net als laatste foto (toen was mijn geheugenkaartje vol) schoot ik nog deze mooie libelle.
Van deze foto moest ik zien te achterhalen welke libelle het precies was.
Daarbij heb ik gebruik gemaakt van een leuk PDF op de site www.vlindernet.nl. Dit helpt je om de libellen te determineren:


Ik heb mijn foto even uitvergroot om de zwart-blauwe tekening nog beter te kunnen zien:


Al determinerend...ja biologie was vroeger mijn favoriete vak op school..... kwam ik tot de conclusie dat dit de azuurwaterjuffer moest zijn.

Dan kan ik nu wat vertellen over deze libelle. 
In mei vliegen de voorjaarslibellen weer volop langs de waterkant. Ze zijn makkelijk te herkennen m.u.v. de zgn blauwe juffertjes.
Dat is een familie van de libelles waarvan de mannetjes een grotendeels blauw gekleurd achterlijf hebben. Kom je ze tegen dan is het dus een mannetje.
In Nederland komen 7 soorten voor waarvan deze er een is. Ze zijn moeilijk uit elkaar te houden. Je moet goed naar de blauw-zwart tekening kijken om ze te onderscheiden.
Als je bovengenoemd PDF leest kun je zien en lezen waaraan je de azuurwaterjuffer kunt herkennen.

De azuurwaterjuffer is ongeveer 31/2 cm groot. Ze zijn fotogeniek door hun prachtige kleur en gedrag: van larve tot eitjes afzettende volwassen imago's.
De eitjes worden meestal op drijvende planten gelegd. De larven die daaruit komen leven in het water en overwinteren zelfs 1 of 2 keer voordat ze een volwassen "juffer"worden. 
Hier is een leuk filmpje te zien over wat met het "uitsluipen" (gedaanteverwisseling) noemt:


De larve kruipt langs een waterplant omhoog uit het water, het pantser barst open en binnen enkele uren verschijnt er een volwassen juffer met vleugels. Het beestje pompt zijn vleugels vol met lucht en vliegt dan weg. 
De volwassen diertjes leven ongeveer 4 weken.

Prachtig. Ik denk dat ik deze maand ook maar eens even een tijdje aan de waterkant ga zitten. Het moet toch mogelijk zijn om hier een paar mooie macro's van te maken, want ze zijn er volop, deze libelles.

Tot slot mijn creatie van mijn macro-foto:
(klik op plaatje voor vergroting)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten