donderdag 22 juni 2017

St. Jacobsvlinder ( Tyria Jacobaea )

30 mei 2017
St. Jacobsvlinder


Tijdens de middagwandeling met mijn hondje zag ik een prachtige kleine zwart-rode vlinder vliegen. Ik wachtte tot ze mooi ging zitten in de heg en nam toen snel een foto met mijn gsm. Eenmaal thuis zocht ik op internet welke vlinder het was, ik had zo een nog nooit gezien.

Het is de St. Jacobsvlinder. Ze is een nachtvlinder maar ze is overdag actief. Ze komt echter niet zoveel voor in gewone tuinen maar meer in de duinen en op de heide waar zijn zgn waardplanten zijn. Waardplanten zijn planten waarop de vlinders hun eitjes afzetten. Ze zijn een soort gastheer waar de rupsen hun bestanddelen halen welke nodig zijn voor hun groei.

De rupsen van deze vlinder worden zebrarupsen genoemd, naar de typische strepen op hun lijf. Het Jacobskruid dat deze rupsen eten bevat giftige bestandsdelen die de rups oneetbaar maken. De opvallende tekening waarschuwt daarvoor. Dieren mijden daarom deze rups. De rups raakt het gif dat hij binnen krijgt niet meer kwijt, het wordt geconcentreerd doorgegeven aan de vlinder die daardoor ook oneetbaar is. Dit is vaker het geval bij felgekleurde insecten. Meer over deze rupsen: zie mijn blog van 30-07-2017.

Van mijn foto heb ik in psp een creatie gemaakt:


....de magie van een moment.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten