donderdag 23 november 2017

Koolmezen in mijn tuin

Vandaag heb ik foto's gemaakt van de koolmezen in mijn tuin. Gemaakt met mijn standaardlens op statief. Ik heb nl. de techniek van een telelens nog niet onder de knie. Dus goede close-ups komen nog...hoop ik...;-). Nu moeten we het even doen met deze foto's op afstand:


De koolmezen zijn één van de meest voorkomende en meest opvallende vogels die in Nederland voorkomen. Ik zie en hoor ze vaak in mijn tuin. Ze fladderen van hot naar haar, zijn niet schuw en komen momenteel vaak op al het lekkers op mijn voedertafel af:


Soms verwart men ze met de pimpelmees. Ze lijken ook wel een beetje op elkaar, maar de verschillen zijn toch wel duidelijk:  koolmeesjes hebben een zwarte kop, pimpelmeesjes een blauwe (pimpelkleurige), koolmeesjes hebben een brede zwarte streep (stropdas) over de borstkas lopen, pimpelmeesjes hebben daar een smal streepje. En de koolmeesjes zijn groter en assertiever.

De onderzijde is geel met zwarte middenstreep, de kop is glanzend zwart met een grote witte wangvlek en mosgroene rug met witte vleugelstreep en blauwgrijze vleugel. De zwarte middenstreep op de buik en borst is bij mannetjes breder dan bij vrouwtjes. De stuit en de staart zijn blauw met wit van kleur. Hij is de enigste mees die witte buitenste staartpennen heeft die je goed kunt zien in de vlucht.


In de winter eten de koolmezen veel zaden, zoals beukennoten. In het voorjaar en de zomer eten ze wat meer rupsen en andere insecten, die bevatten meer eiwitten. Jonge koolmezen eten voornamelijk rupsen en als de gezinsplanning klopt, valt de geboorte samen met de "rupsenpiek".


De koolmees is een holenbroeder en broedt onder andere in boomholten en nestkasten. Ik denk dat ik ook een paar nestkastjes ga ophangen, dat lijkt me zo leuk.Vanwege de korte levensduur van de koolmees worden er per broedsel veel eieren gelegd. Meestal 1 broedsel per jaar. Tussen begin april en begin mei legt het vrouwtje gemiddeld 8-9 eieren. Het duurt ongeveer twee weken voor de eieren uitkomen. Daarna verblijven de jongen nog ongeveer 19 dagen in het nest voordat ze uitvliegen. De ouders zijn gedurende die tijd erg druk met het aanslepen van voedsel voor de jongen. Ze vliegen honderden keren per dag op en neer.


Ondanks dat hij zo beweeglijk is, is hij niet reislustig. Het is een 'standvogel', die alleen maar wegtrekt in zeer strenge winters. Zijn grote vijand is de sperwer.
In de winter verblijft hij vaak in groepen samen met andere mezensoorten. Maar in mijn tuin kan hij het heel goed vinden met de Turkse tortels die er al vele jaren wonen:


Wil je weten hoe hij klinkt, klik dan hier:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten