dinsdag 21 november 2017

Turkse tortels in mijn tuin


De Turkse tortel behoort tot de tortelduiven. Zij zijn het symbool van de liefde. En terecht, want als je een koppeltje tortelduifjes zo naast elkaar ziet zitten kusjes geven denk je toch meteen aan liefde. De Turkse tortel is een veel voorkomende duif die rondom onze huizen voorkomt. De vogel komt oorspronkelijk uit India en broedt pas sinds 1947 in Nederland. Sindsdien heeft de vogel zich sterk uitgebreid, zodat momenteel in Nederland ieder jaar tussen de 50.000 en 100.000 paren in Nederland broeden. 
Ik heb al jaren zulke tortelduiven in mijn tuin die huizen in een grote den en elk jaar jongen krijgen. Hier zit het vrouwtje op haar nest:


Hier zitten ze samen op mijn voedertafel: 


De Turkse tortel heeft een lichtbruin verenkleed met een zwarte streep in de nek, de onderzijde is lichter gekleurd dan de bovenzijde. Dat streepje  heeft hij nog niet gelijk vanaf de geboorte, zo kun je een volwassene van een jong onderscheiden. Hij is een stuk kleiner dan de Houtduif en is zo’n 31 tot 34 centimeter lang. De spanwijdte van de vleugels is 63-70 cm. De snavel is smal en puntig, de oogjes zijn roodachtig bruin van kleur. Bij deze vogelsoort is het verschil tussen de doffer, het mannetje, en de duivin, het vrouwtje, moeilijk te zien. De doffer is net iets grover gebouwd, staat wat hoger op de poten en heeft meer glans op zijn veren. De duivin is wat kleiner van postuur, heeft een doffere kleur en een breder bekken. Ik denk dat rechts het vrouwtje is.

In de vlucht is hij te herkennen aan de relatief lange staart met de brede zwarte eindband. In de vlucht het geruis van de vleugelslagen te horen. 
Hier heb ik ook een foto van trachten te maken:


Moeilijk hoor, vogels fotograferen in hun vlucht: hier nog een poging:


Het vrouwtje maakt een slordig nest van kleine takjes in een boom terwijl  het mannetje het materiaal verzamelt. Het vrouwtje legt per keer twee eitjes. Het broedsel mislukt regelmatig. Het gebeurt vaak dat het nest met eieren en kuikens en al wegwaait, doordat het nest niet sterk genoeg is. Daarom maken Turkse tortels vaak opnieuw nestjes en kun je ze in elke maand broedend aantreffen. Een ei is uitgebroed tussen de 14-18 dagen en de jongen kunnen na 15-19 dagen uitvliegen. Beide ouders dragen de zorg voor het uitkomen van de eitjes en het voeden van de jongen. Om hun jongen te beschermen jagen de ouders Vlaamse gaaien, eksters en zelfs mensen weg bij hun nest. Jonge tortelduiven krijgen duivenmelk als voedsel. Dit is rijk aan proteïnen en vetten en wordt geproduceerd in de krop. Beide ouders produceren dit de eerste 4-5 dagen. De ouders zijn hierdoor niet belast met het vinden van insecten voor hun kroost en zo kan de broedtijd een langere tijd in beslag nemen. Na enkele dagen gaan de jongen over op vast voedsel, wat de ouders eerst weken in hun krop. Jongen van januari of februari kunnen al aan het einde van datzelfde jaar zelf aan het broeden slaan.


De Turkse tortel eet voornamelijk granen en zaden, dit zijn zijn belangrijkste voedingsmiddelen. Daarnaast eet hij af en toe ook bladeren, vruchten en torretjes. Soms eet hij ook rupsjes, slakken en andere kleine diertjes. In de winter bezoekt de Turkse tortel graag voedertafels wanneer er graan, zaden en brood te halen zijn. Hij eet vaak op de grond en kan water met zijn snavel op zuigen.
Vijanden van de Turkse tortel zijn de sperwer en de kat. Jongen hebben de kans om uit het nest gegrepen te worden door een uil of door andere roofvogels.

Voor het geluid dat ze maken: kijk hier:

https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=229

Ik vind het prachtige duiven, ze zitten heel relaxed in mijn tuin en broeden al jaren in de grote den die in mijn tuin staat. Nu ik een voedertafel in de tuin heb staan geniet ik elke dag van ze, en zijn ze helemaal niet meer bang van mij. Als ik voedsel bij heb gelegd weten ze dat al snel te vinden.

Ik heb nog even een leuke creatie gemaakt in PSP:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten