maandag 25 februari 2019

Rondje door mijn tuin 25-02-2019 18 graden

 Een mooie zonovergoten dag vandaag, weinig wind, helderblauwe lucht: het leek wel lente. En dat was meteen te merken in mijn tuin. alhoewel er nog niets in bloei staat was er toch al vanalles te zien:

Een zweefvlieg in vlucht boven mijn coniferenhaag: de pootjes naar achter gestrekt onder zijn lijfje:


De snorzweefvlieg ( Episyrphus balteatus ) ofwel de piamazweefvlieg:


Een zeer algemene zweefvlieg die herkenbaar is aan het rossige achterlijf met op elk segment 2 zwarte bandjes: een rechte band en een snorvormig bandje (smalle streepje lijkt op een snorretje):


"van onderen....", zelfs ondersteboven kan hij zweven:


Mannetje van een huisvliegensoort de Phaeonia Valida met goudkleurige beharing achter de kop:


En warempel een eerste wesp; de Duitse wesp (Vespula germanica), een koningin, op zoek naar voedsel om aan te sterken en een volk te stichten:


Er komen bij ons 2 van dit soort wespen voor : de gewone en de Duitse wesp. Ze lijken erg veel op elkaar. De gewone wesp heeft zwarte stippen op de rug die verbonden zijn met de zwarte strepen (bij de D. wesp staan die daar los van) en de gewone wesp heeft een een ankerachtige tekening op de kop, tussen de ogen en de duitse wesp heeft 3 zwarte stipjes tussen de ogen.


Op deze foto is de kop iets beter te zien: drie zwarte stipjes tussen de ogen: dus een duitse wesp:


afb. wikipedia


Ik heb haar aangemeld bij waarneming.

En een eerste spinnetje gezien: de  huiszebraspin (Salticus scenicus), een mooi klein springspinnetje, ook die heb ik aangemeld bij waarneming:


De prachtige vuurwants (Pyrrhocoris apterus) met zijn mooie vlekken op zijn knaloranje lijf, beetje onscherpe foto, maar hij kroop snel tussen het bamboe en hierna zag ik hem niet meer:


Zo klein zijn ze de viervleklieveheersbeestjes:


Leuk: een donsveertje van de houtduif:


De heggenmus (Prunella modularis) :


Al deze beestjes genoten van het mooie weer, maar mijn hondje misschien nog wel het allermeest:


Wat was het een prachtige dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten