zaterdag 23 februari 2019

Twee kleine viervleklieveheersbeestjes in mijn tuin

Tijdens mijn "camera-rondje" door mijn tuin, zag ik in mijn coniferenhaag vandaag 2 kleine viervleklieveheersbeestjes (Exochomus quadripustulatus) :


Eerst zag ik er maar een, maar toen die begon te lopen zag ik er nog een:-). Om te kijken van welke soort ze waren heb ik de volgende site graadpleegd:


Op deze site kun je lezen dat er heel veel soorten lieveheersbeestjes zijn. Onder de tab determineren kun je naar een determinatiehulp gaan en eea invullen:
kleur van het dekschild: zwart, kleur van de stippen: oranje, het aantal stippen: 4, gootte: 3-5 mm. Dan geeft de site een aantal mogelijke soorten: als je dan op foto klikt kun je zien of het op je insect lijkt: idd het is het viervleklieveheersbeestje, ook wel vierstippelig lieveheersbeestje genoemd.


Wat een geweldig leuke site! Als je vervolgens op pagina klikt vind je ook nog eens veel info over het diertje.
Het zijn kleine (3-5mm) zwarte lieveheersbeestjes. Op de voorkant van beide schilden staan twee grotere rode of oranje komma-vormige vlekken, aan de achterkant staan twee kleinere ronde vlekken. Het zwarte schild is wat boller en de randen zijn enigszins afgeplat en staan naar buiten staan net als een legerhelm. Ook ontbreken de witte vlekken vooraan de kop. Ze komen algemaan voor. Deze soort vliegt niet zo snel weg als andere soorten. (info Wikipedia)


In de winter kruipen ze met enkelen bijeen. Sommige soorten kruipen in de grond weg, of ze zitten achter schors of in holle stengels. Soms zie je ze ook wel eens in huizen in hoekjes van de kozijnen. 
In het voorjaar komen de volwassen lieveheersbeestjes te voorschijn en gaan meteen op zoek naar voedsel. Ze eten luizen maar die heb ik nog niet gezien, daar is het nog te koud voor. Als ze zijn aangesterkt zoeken ze een geschikte plek om zich voort te planten. Dat is meestal in april-mei.

Op deze site kun je lezen hoeveel verschillende soorten er wel niet zijn in ons land, met mooie foto's erbij:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten