donderdag 7 februari 2019

Is onze gemeente een bijvriendelijke gemeente?

Toen ik op de website www.nederlandzoemt.nl was om mij aan te melden voor de nationale bijentelling voor dit jaar, kwam ik nog een ander leuk en interessant onderwerp tegen.
Ik ging naar het tabje Gemeenten, en las daar "benieuwd welke bijen er zoal in jouw gemeente rondzoemen" ? Nou, daar was ik wel benieuwd naar. Ik klikte op "bekijk de kaart" en vervolgens op "mijn gemeente". Voor mij is dat Cranendonck. Onze gemeente is nog niet helemaal bijvriendelijk, maar men heeft wel een advies wat je als pdf kunt downloaden:


Dat is reuze interessant. In mijn gemeente zijn tussen 2000 en 2017 152 waarnemingen gedaan van in totaal 64 verschillende soorten wilde bijen. Daar zitten die van mij niet bij, ik ben pas na 2017 gaan aanmelden bij waarnemingen. Wat bijen betreft waren dat deze:

 de grijze rimpelrug:


de rosse metselbij:


de grijze zandbij:


Bij goed beheer zou het goed kunnen dat de leefomgeving potentieel voor 208 soorten geschikt is. In het pdf staan daar lijsten met namen van opgenomen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik met mijn beperkte kennis er maar 5 met zekerheid heb waargenomen sinds vorig jaar (behangersbij, hommel, metselbij, sachembij, zandbij), want toen is mijn interesse hiervoor door “Nederland zoemt” pas ontstaan. En die zag ik in mijn eigen tuin. En ik heb eigenlijk meerendeels aangemeld bij waarnemingen bij twijfel over de naam. Van de meeste andere had ik zelfs nog nooit gehoord.
De voorspelling wordt gegeven op basis van het landschapstype en klimaatdata. In het pdf is een kaartje opgenomen met zgn Bijenhotspots: plekken met hoge potentie voor de bijen. Het is van belang deze goed in stand te houden. Daarnaast staan er ook gebieden op waar kansen liggen om aan die 208 soorten te komen.
Voor de wilde bijensoorten die in onze gemeente veel voorkomen heeft zij een speciale verantwoordelijkheid. Door rekening te houden met de wensen van deze soorten kan de gemeente sterk bijdragen aan het behoud van deze soorten voor Nederland. Het zijn 11 soorten waarvan ik nog niet eerder gehoord heb. Wil ze onze gemeente bijvriendelijker maken moet ze zorgen dat er altijd voedsel en nestgelegenheid aanwezig is voor de wilde bijen. In het pdf is te lezen hoe ze daarvoor kan zorgen. Tot slot staan nog alle waargenomen bijen vermeld met naam.

Belangrijk in deze is het ANV Cranendonck. Land van Cranendonck is een Agrarische Natuurvereniging die het totale buitengebied van de gemeente Cranendonck omvat. Zij brengen natuur en landbouw samen. Binnen onze gemeente bestaat een grote diversiteit aan natuurtypen. Heidevelden, naaldbossen, loofbossen, droge heuvelachtige zandgebieden, natte drassige broekgebieden. de mooie Buulder AA en extensieve agrarische gronden. In veel van deze gebieden heb ik al gewandeld en foto's gemaakt en op dit blog gezet. Door deze grote variatie aan natuurtypen is het buitengebied van Cranendonck een afwisselend landschap, waarbij natuur en landbouw elkaar afwisselen. Men tracht de natuurtypen te beschermen maar ook ruimte te geven aan de landbouw.

Het ANV maakt zich al jaren sterk voor de bij. Zo vertelde ik in mijn blogpost:
http://natuurfotografieanitasart.blogspot.com/2018/09/appeltjes-bij-kasteeltje-cranendonck-en.html  over het project
          Bee Deals
Brabant Water, Waterschap de Dommel, Gemeente Cranendonck, ANC Cranendonck en enkele akkerbouwers en loonwerkers hebben de handen ineengeslagen en een zgn BEE DEAL BUULDER AA gesloten: dat zijn bijvriendelijke maatregelen door het inzaaien van terreinen en akkerranden om diverse insectensoorten van meer en gevarieerder voedsel te voorzien. Hierdoor neemt de diversiteit toe en onze voedselvoorziening gewaarborgd. Zo zorgen BEE DEALS voor een duurzame leefomgeving voor de bijen. Bedrijven uit voedsel-, water- en overheidsketens werken samen om de leefomgeving van zowel honing- als wilde bijen en natuurlijk ook andere bestuivers te verbeteren.
Website: www.beedeals.nl

Daarnaast is op 01-04-2017 een insectenhotel met wel 27 kamers geplaats nabij kasteel Cranendonck: zie mijn blogpost:


Het hotel is gemaakt van eikenstammen die zijn gezaagd bij het meander project van het Waterschap.

En er is op 10-07-2018 een een nieuwe hangplek voor natuurliefhebbers gecreëerd zie mijn blogpost:


Naast de realisatie van het insectenhotel is er ook gewerkt aan het Beek en kreekherstel Buulder Aa, Weergraaf en Boschloop, en Verdrogingsbestrijding in de natte natuurparel de Pan en Buulderbroek. Een mooi voorbeeld daarvan is het verwijderen van het bruggetje in de pan voor de in standhouding van de vernatting van het bos:


In 2017 zijn bij de herindeling van de Buulder AA natuurvriendelijke oevers aangelegd, zie mijn  blogpost:
http://natuurfotografieanitasart.blogspot.com/2017/07/natuurvriendelijke-oever.html




Over de prachtige meanderende Buulder AA heb ik veel geschreven en veel blogs met mooie foto's geplaatst:
oa:




In het voorjaar van 2018 is men met het Bermen project 2018 gestart. De weg tussen Maarheeze en Soerendonk, aan de Molenheide is opgeknapt waarna de bermen met een bijenvriendelijk bloemenmengsel zijn ingezaaid.

En dan was er het project Bloemenrand Baronie 2018. Daarbij werden diverse bloemenranden ingezaaid rondom het kasteeltje van Cranendonck. Droge bolle akkers, maar ook randen langs de Buulder Aa en diverse hooilanden. Ook daar heb ik ontzettend van genoten en mooie foto's gemaakt, zie mijn blogpost:





Zelfs nog mooi in september:


En ook langs de Buulder AA: zie mijn blogpost:


zie mijn blogpost:


Het is wel duidelijk: onze gemeente is al enkele jaren goed bezig. Niet alleen voor de bijen, waar dit blog eigenlijk in eerste instantie over ging. Maar ze beschermd onze rijke schat aan natuurtypen en geeft ook ruimte aan de landbouw. Dat maakt de natuur bij ons zo bijzonder. Waar je ook komt, het is overal weer anders en even mooi. Daar kunnen we trots op zijn en moeten we in stand houden.

Om nog even terug te komen op het advies om van onze gemeente een bijvriendelijke gemeente te maken: ik denk dat we daar hard op weg naar toe zijn, gezien wat er al allemaal verwezenlijkt is. En ik heb een enorme varieteit aan insecten gezien tijdens mijn wandelingen in onze regio. Ik hoop dit jaar nog meer soorten te zien en te kunnen fotograferen. Want ik heb nog lang niet alle mooie plekjes gehad!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten