vrijdag 14 juli 2017

Natuurvriendelijke oever

Op de site van de overheid vond ik een mooie afbeelding over de verschillende oeverzones van een natuurvriendelijke oever, zoals die ook is aangelegd bij de herindeling van de Buulder AA.
De rode streep geeft de Buulder AA weer.


Door de aanleg van een flauwe oever met een geleidelijke overgang van water naar land ontstaat er ruimte voor een groot aantal oeverzones van nat naar droog met bijbehorende flora en fauna. Deze is minder gevoelig voor peilverschillen van het water in de beek (zomer- en winterpeil), omdat er een oplopende vochtgradiënt aanwezig is. Daardoor ontstaat er een diversiteit aan vegetatie en fauna.


Op onderstaande foto's die ik gemaakt heb aan de oever van de Buulder AA in Maarheeze kun je dit duidelijk zien:










Beekplanten en dieren gedijen optimaal onder koele (beschaduwde), matig voedselrijke omstandigheden, een redelijk constante waterstroming en een rijkdom aan structuren zoals bodemmateriaal, takken, bladpaketten en planten, aldus het beleid Ontwikkeling waterlopen.

Ik vind het een prachtig aangelegd gebied, je komt er helemaal tot rust. De begroeiing is schitterend: er is een diversiteit aan mooie bomen, planten en bloemen, je hoort allerlei verschillende vogeltjes fluiten, er zijn veel soorten insecten, amfibieën en vissen, en je valt van de ene verwondering in de andere als je er loopt. 
Ik ben er nu al drie keer geweest en heb me nog geen seconde verveeld. En elke keer zie ik weer andere beestjes en staat er weer wat anders in bloei. 
Ik schiet veel foto's als ik er ben en telkens weer zitten er prachtige kiekjes bij. 

Dit is het eerste deel van de Buulder AA wat ik verkend heb:


Aan het einde van de pijltjesroute ligt dit  prachtig weideveld met wilde bloemen welke veel insecten aantrekt en een bruggetje ligt:




oud bruggetje


uitzicht vanaf het bruggetje richting Boschhoeve

Ik ben van plan om de hele Buulder AA loop te gaan verkennen dus er zullen nog meer blogposts volgen.
In de komende posts kun je lezen wat ik vandaag allemaal voor moois tegenkwam: vlinders, libellen, kikkertjes, slakken, mooie bloemen en planten , bramen een veel verschillende insecten.
Ik heb heel erg genoten van deze wandeling en kon er maar geen genoeg van krijgen om mooie foto's te maken. Kijk en hopelijk geniet je net zoveel als ik heb gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten