dinsdag 25 juli 2017

Roodtip Basterdweekschild kever ( Malachius Bipustulatus )

Ik heb veel mooie insecten gezien op mijn wandeling op  02-07-2017 bij Kasteeltje Cranendonck. Maar dat komt denk ik ook omdat daar een insectenhotel ligt en een groot veld met een variëteit aan bloemen en planten. Zo kreeg ik ook dit mooie kevertje voor mijn lens: de roodtip basterdweekschild kever. Hoe kom je op zo'n naam. Maar daar is altijd een verklaring voor.


Hij lijkt op de gewone weekschildkever, met het verschil dat zijn schild niet lang genoeg is om zijn achterlijf te bedekken. Het laatste deel van zijn achterlijf komt onder het schild uit. Hij loopt dus als het ware de hele dag met zijn "billen bloot".  Daarom noemen ze hem een bastaard. De kleur is meestal metallic groen of blauw met rood. Ze zijn ongeveer 6 mm groot, erg klein dus.
Ik heb de foto nog eens uitvergroot om goed te kunnen bekijken hoe mooi hij is:


Je ziet ze ook veel op bloemen in de tuin van het vroege voorjaar tot de late herfst, met een hoogtepunt in juni-juli.
Ze eten stuifmeel maar jagen ook op insecten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten