zaterdag 22 juli 2017

Koperen kielspriet ( Poelicus Cupreus )


Vandaag nog een ander mooi insectje in mijn tuin gespot. Hij was niet veel groter dan 1/2 cm denk ik, en hij blonk als goud. Hij kon ook heel hard rennen. Hij zat in de buurt van mijn gazon.

Na een lange zoektocht op de kever-sites denk ik dat ik mag concluderen dat dit de koperen kielspriet is. Hij behoort tot de loopkevers, waar wel 40.000 soorten van zijn.
Het is een kleine (1.8 tot 22 mm) tor met een smalle kop, rechte tasters, zichtbare monddelen en een rugschild met smalle nerven, die een koperen, groene of violette weerschijn hebben. In het felle zonlicht leek het net een koper-gouden kever.
Het schijnt dat hij ook goed kan  vliegen. En schuilt graag onder bladeren en oud hout. Deze in mijn tuin kwam uit een holletje bij de stoeptegels en rende snel naar het gazon. Misschien had hij honger, want zijn voedsel bestaat uit larfjes, wormen en andere kleine insectjes.

Ik heb nog een hele tijd met mijn camera in de aanslag gezeten in de hoop nog meer foto's te kunnen maken, maar ik heb hem helaas niet meer gezien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten