maandag 17 juli 2017

Metaalvlinder (Adscita statices)

Gisteren met mijn dochter en onze hondjes wezen wandelen bij het Kranenveld, achter Soerendonk richting Achelse Kluis. Daar ligt een groot heidegebied. Het is er heerlijk rustig en wijds.


Had mijn spiegelreflexcamera niet meegenomen maar zag wel een prachtige vlinder die ik toen maar met mijn gsm heb vastgelegd.
Het was de metaalvlinder.


Hij zat op een distel in de zon uit te rusten.
Hij behoort tot de nachtvlinders die overdag actief zijn. Ze worden pas actief vanaf 13 graden en hebben toch ook wel graag wat zonnewarmte. Dus als het fris is zie je ze niet. 
Ze komen niet alleen op de heide voor, zoals hier, maar ook in de duinen, op brede bospaden en open plekken in het bos. Maar ik had hem nog niet eerder gezien. Ik vind hem erg mooi met zijn metallic groenblauwe kleur.
Hij is maar klein, de vleugelspanwijdte is 12-16 mm. De vliegtijd is mei-augustus.

Die metaalachtige kleur houdt wel in dat hij gevaarlijk is (net als de rupsen) voor zijn vijanden. Ze bevatten nl een gif met blauwzuur.

Nog even uitleggen hoe je nou kunt zien of het een dag- of een nachtvlinder is:
de dagvlinders hebben een verdikking boven aan de antennes op de kop. De nachtvlinders hebben zo'n verdikking niet maar gevederde of draadvormige antennes. 
Maar de familie bloeddrupjes, waartoe de metaalvlinder behoort heeft beide. Dit is dus een dagvlinder.




Behalve deze mooie vlinder zag ik ook nog een mooie grote heidelibelle, maar toen kreeg ik net een belletje, dus dat feest ging even niet door.

Ik kwam nog een paar rariteiten tegen die ik ook even heb vastgelegd:


een dood boompje met nog slechts een denneappeltje er aan


alleen nog het omhulsel van een jonge dode egel..de hond van mijn dochter had m gevonden


een lege cocon of ei-omhulsel...van wat...dat weet ik helaas niet

En zo is er altijd wel wat te zien in de natuur wat je verbaast of verwondert....als je maar goed kijkt!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten