woensdag 19 juli 2017

Mier en lieveheersbeestje...elkaars rivalen....


Dit is het veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje. Hij komt best veel voor.....alleen niet in mijn tuin.
Daar zijn de wegmieren de baas. En al helemaal in de appelboom in mijn tuin, die vol zit met bladluizen. Dit is een mannetje, te herkennen aan het witte halsschild.
Vroeger dachten we altijd dat het aantal stippen de leeftijd aangaf, maar dat heeft er niets mee te maken. De meeste lieveheersbeestjes leven 1 jaar.
Mijn appelboom zit vol met bladluizen. Jammer eigenlijk, maar ik gaf er niks om, nu kon ik mooie foto's maken van het "luizenleven" waarover ik in een ander blog meer zal posten. De lieveheersbeestjes zijn dol op luizen, ze eten ze op. Maar de mieren  "melken" hun zoete sappen om die mee te nemen naar het nest. Dus de mieren zijn best wel agressief.


......wegwezen jij......


...... en dus vloog hij weer weg waarbij ik deze mooie foto kon maken......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten