zondag 23 juli 2017

Rozeblaadje ( Miltochrista Miniata )


Ik pak niet alleen mijn camera als ik wat leuks zie. Meestal loop ik gewoon door de tuin en kijk ik goed rond. Want dan zie ik heel vaak leuke of bijzondere dingen waar ik normaal niet op let. Ik kom soms de mooiste dingen tegen. Of trieste dingen, die zie ik ooit ook wel. Dode insecten bv, zoals deze. Ik heb haar met een pincet opgepakt en op de tafel gelegd zodat ik rustig foto's kon maken. Ze lag nl in een spleet van de schutting, deels verscholen maar ze viel op door haar mooie kleur. Ik vraag me af hoe ze daar zo aan haar einde is gekomen.




Het is het rozeblaadje, een dagactieve nachtvlinder (d.w.z. dat je ze zowel snachts als overdag ziet). Familie van de spinneruilen, en onderfamilie van de beervlinders. Zodat we het maar weten ;-).
Het is een roze rode mot met een fijne zwarte tekening op de vleugels. De vleugelranden zijn iets donkerder. Bij de rand een rij donkere stippen. Dat is op onderstaande foto allemaal mooi te zien:


Ze heeft mooie grote pikzwarte ogen en lange voelsprieten. In rust houdt ze haar vleugels in een dakje boven haar achterlijf. Ze houdt zich op op zandgronden en in de duinen. Hoe zou ze dan in mijn tuin verzeild zijn geraakt.....en waarom is ze dood. Waarschijnlijk heeft ze eitjes gelegd en is  gewoon haar einde gekomen.
De vliegtijd is van juni tm september. Als een 2e generatie  plaatsvindt overwinteren de jonge rupsen om in het voorjaar als vlinder tevoorschijn te komen.


Ze is nog niet lang dood, want ze is nog helemaal gaaf.



Dode insecten liggen altijd met opgetrokken pootjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten