vrijdag 14 juli 2017

Landkaartje ( Araschnia Levana )


Vandaag gespot tijdens mijn 3e wandeling langs de kronkelende Buulder AA in Maarheeze.
Het landkaartje, een mooie dagvlinder. Gespot op de grote brandnetel.

Deze vlinder dankt zijn naam een het ingewikkelde patroon van vlekken en strepen op zijn onder-vleugels, die aan een landkaart doen denken. Hij leeft in bossen, tuinen en bosranden en komt in heel Nederland voor. Vliegtijd is van mei tot oktober.

Er zijn 2 vormen: de voorjaarsgeneratie en de zomergeneratie.

De voorjaarsgeneratie heeft oranjerode vlinders met zwarte vlekken, ze zijn kleiner, voorvleugel lengte is 16-18 mm.
De zomergeneratie heeft zwarte vlinders met witte band en rood-oranje streepjes op de vleugel, is groter, voorvleugel lengte is 17-21 mm.

De vlinder op mijn foto is duidelijk de zomervlinder.
Ze hebben een voorkeur voor witte bloemen waaruit ze de nectar kunnen drinken.
Het vrouwtje legt haar eitjes mooi op een rij aan de onderkant van de grote brandnetel. Dat is ook de plant waarop ik hem of haar heb gespot. Ze heeft zo te zien een beschadigde vleugel.

Ik heb nog een mooie foto gemaakt:


Ik heb vandaag ondanks dat er niet al te lang zon was veeeeel vlinders gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten