dinsdag 18 juli 2017

Zwarte wegmier in mijn tuin ( Lasius Niger)


Dit is de zwarte wegmier. Die komt het meest voor in bewoond gebied. Bij mij onder de terrastegels bij mijn tuinhuis zit elk jaar een flink nest. Ik heb gelezen dat het kleinste nest wel 2000 mieren telt. Hele bergen zand halen ze onder mijn tegels omhoog. 
In een ander blog zal ik wat meer vertellen over deze mieren. Maar op deze foto kun je zien  dat ze dol zijn op luizen. Het zijn echte LUIZENMELKERS. Ja , echt waar. Ik wist het ook niet, maar ik las het en heb het door de macro lens van mijn camera ook echt gezien.

Ze zijn inderdaad dol op bladluizen. Die scheiden een erg zoete vloeistof af via hun sifonen, dat zijn 2 buisjes op het achterlijf. 


De mieren nemen die vloeistof mee naar het nest. Ze hebben zich het "luizenmelken" eigen gemaakt. Ze trommelen dan met hun pootjes op het achterlijf van de bladluis, die dan nog meer van dat zoete spul gaat afscheiden.


Lieveheersbeestjes zijn ook dol op luizen, maar de mieren beschermen hen tegen de lieveheersbeestjes, ze nemen ze soms zelf mee naar het nest totdat de kust weer veilig is, dan brengen ze hen weer terug op de plant.

Ongelooflijk, wat een bijzonderheid. Zo klein als ze zijn, als je ze goed kunt bekijken door een macrolens  vind ik ze toch wel een van de meest wonderbaarlijke insecten. 
Dat doe ik ook vaak: kijken naar het gedrag van de insecten door mijn macrolens. En als ik dan later lees over het insect dan kan ik vaak beamen dat ik dat ook echt heb gezien. Dat is toch bijzonder...of niet....een kijkje nemen in het leven van het insectenrijk. Er gaat echt een wereld voor je open!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten