zaterdag 8 juli 2017

Springspinnetje met prooi

Vandaag zag ik een springspinnetje met een prooi in de weer. Door mijn lens zag ik dat hij met een dode vleesvlieg aan het slepen was:




Springspinnen vangen een prooi die vaak vele malen groter is dan de spin zelf.
Misschien is het leuk om te vertellen hoe de springspin haar prooi opeet.

De spin heeft 2 kaken met aan het einde daarvan gifklauwen. De kaken worden gebruikt om de prooi vast te houden. Met die vlijmscherpe klauwen wordt gif in de prooi gespoten om hem te doden. Daarna worden enzymen in de prooi gespoten die de inhoud van het diertje oplossen.


Maar alvorens het door de spin wordt opgenomen wordt de inhoud door hele fijne haartjes gefilterd om zo te voorkomen dat ziektekiemen in zijn lichaam binnenkomen. Alleen voedseldeeltjes kleiner dan 1 micromillimeter worden doorgelaten. Regelmatig worden de filterhaartjes door haar lippen gereinigd.

Een spin kan zoveel voedsel opnemen dat zijn achterlichaam, waar het wordt opgeslagen, enorm kan opzwellen. Maar zo kan ze wel wekenlang zonder voedsel leven. Speciale extractieorganen onttrekken afvalstoffen uit de bloedbaan.

Nu ik dit weet snap ik ook waarom je zo vaak lege uitgeholde insecten skeletjes ziet: dat zijn de uitgezogen prooien van een spin.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten