vrijdag 14 juli 2017

Bruine kikker ( Rana Temporaria)


Vandaag gespot tijdens mijn 3e wandeling langs de kronkelende Buulder AA in Maarheeze.
De bruine kikker. Hij sprong snel voor mijn schoenen weg.
Tijdens mijn wandeling op 22 juni had ik er al heel veel gezien, ze waren toen met velen, slechts 1 cm groot en donker bruin:


Hij  komt op veel plekken voor, als er maar begroeiing is en vochtige plekken met bv een strooisellaag waar hij overdag kan schuilen. Nou dan is het hier een geschikte plek voor hem: strooisel genoeg, er is flink gemaaid en het maaisel is blijven liggen. Je moet goed uitkijken dat je ze niet vertrapt, zoveel zitten er.


Er valt heel veel te vertellen over de bruine kikker. Maar dat doe ik nu niet in een post op mijn blog.
In Limburg noemen ze hem de "broene kwekker". Grappig! Maar alleen de mannetjes kwaken, alleen s'nachts.
De bruine kikker is te herkennen op de driehoekige vlek achter zijn oog. Dat is ook duidelijk op de foto te zien. Tijdens de voortplantingsperiode krijgen de vrouwtjes een gele of rode kleur aan de flanken: ik heb dus een vrouwtje gekiekt.
De voorpoten tellen 4 tenen, de achterpoten 5 en die hebben ook zwemvliezen. Daardoor is hij een goed springer maar ook een goede zwemmer. Alleen als het warm is en s'nachts voor de paring zoekt hij het water op. 
Met een beetje geluk kunnen ze wel 8 jaar worden. Maar helaas is hij in Nederland een beschermde soort.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten