maandag 3 juli 2017

Citroenlieveheersbeestje (Psyllobora vigintiduopunctata)



Vandaag in mijn tuin het citroenlieveheersbeestje gefotografeerd. En daar ben ik best trots op want ze komt in Nederland bijna niet voor!

Er zijn heel veel verschillende lieveheersbeestjes, al zou je dat zo niet denken, maar grofweg kun je ze verdelen in 3 soorten:
  • bladluis eters: eten bladluizen
  • schimmeleters: eten schimmel (meeldauw)
  • planteneters : eten bv veldklaver
Alleen de bladluis eters zijn nuttig, de anderen zijn schadelijk. Ook de schimmeleters, want deze brengt de schimmel over op andere planten.

In Nederland zie je het meest de bladluis eters waarvan de rode zevenstippel het meest voorkomt.
De andere komen bijna niet voor. Toen ik het gele beestje op mijn plant zag zitten wist ik nog niet dat dat het citroenlieveheersbeestje was. Maar nu ben ik natuurlijk wel blij dat dit voor Nederland zeldzame beestje in mijn tuin mag fotograferen.

Het diertje wordt ongeveer 3-41/2 mm groot, dat is erg klein dus, maar door zijn felle citroengele kleur zag ik hem wel zitten op het blad. Hij heeft 22 ronde zwarte stippen op de dekschilden, halsschild en de kop. Ook de larve is citroengeel en eet ook meeldauw.
Je kunt de mannetjes duidelijk onderscheiden van de vrouwtjes: de mannetjes hebben een gele kop met 2 zwarte stippels, de vrouwtjes hebben meer vlekjes of zelfs een geheel zwarte kop. Ook is het halsschild van de mannetjes vaak wat bleker dan de rest.

Nou...zo te zien was dit dus een vrouwtje: ze heeft geen bleek halsschild en meerdere zwarte vlekjes.
Toch wel leuk om over je gefotografeerde beestjes te lezen. Dan kom je vaak leuke bijzonderheden te weten en kun je precies aangeven wat je hebt gefotografeerd.

Ik had al eerder een blad gefotografeerd met een partij witte eitjes. Ik wist niet goed waar dat van was, maar dit waren dus de lieveheersbeestjes-eitjes. 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten