zaterdag 22 juli 2017

Wilde aardbei "Florian"


Ik heb ook een wilde aardbeienplant in mijn tuin. Normaal hebben die witte bloempjes, maar dit is een kruising die mooie felrose bloempjes heeft. De plant draagt bloemen van april tot juni. Daarna beginnen de vruchtjes te groeien. Uit elke bevruchte bloem ontstaat in principe een aardbeitje, maar meestal zitten er niet echt heel veel vruchten aan. Deze aardbeitjes zijn ook eetbaar; ik heb ze echter nog nooit geproefd. De bloempjes zijn niet veel groter dan 1 cm maar zo klein als ze zijn, ik vind ze prachtig.


De bladeren zijn behaard. De plant trekt meest kleine insecten aan: kleine zwarte vliegjes, sluipwespjes, mieren. Op onderstaande macro-foto zit een sluipwespje lekker te snoepen. Mooi, al dat stuifmeel aan zijn lijfje en poten.  Dat is ook het leuke aan een macrolens: je kunt het gedrag van de insecten van heel dichtbij bekijken.


Ik zag hem zich van tijd tot tijd poetsen. Ik dacht in eerste instantie, die poetst al dat stuifmeel eraf. Maar dat schijnt niet het belangrijkste van dit ritueel te zijn. Insecten vervuilen nl. hun voelsprieten met allerlei stofjes. Daardoor komt er een soort van kaarsvetachtige substantie op hun voelsprieten, waardoor ze minder alert reageren, bv op geuren. Dus het is van groot belang om hun voelsprieten schoon te houden.
Weten we dat ook weer ;-).....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten