maandag 24 juli 2017

Kruisspin ( Araneus Diadematus )

Kruisspinnen...de tuinen zitten er vol mee. Maar ze zitten niet alleen in de tuin, je ziet ze over waar ze een beetje beschut zitten. Ze zijn niet schuw: de vrouwtjes zitten midden in het web.  Een wielweb , wat lijkt op een fietsenwiel, zoals op de 2e foto goed is te zien. Ze behoren dan ook tot de zgn wielwebspinnen. in een ander blog zal ik wat meer vertellen over het wielweb.

Op 14-07-2017 tijdens mijn fotomomentje bij de Buulder AA zag ik bij de watersluis heel veel grote kruisspinnen zitten. Waarschijnlijk allemaal vrouwtjes: die zijn aanzienlijk groter dan de mannetjes; ze kunnen wel 17 mm groot worden.


Het waaide er wel hard, maar er zitten veel insecten, dus ws hebben ze daar toch hun webben gebouwd. Ondanks de wind heb ik daar toch een hele mooie foto kunnen maken:


Het lijkt wel of de kruistekening op het achterlijf bij de zwarte soort veel duidelijker te zien is als bij de bruine. Ik heb de foto nog eens uitvergroot:


Je kunt hier heel goed de stekelige behaarde poten zien, 8 stuks in totaal. De uiteinden hebben klauwtjes waarmee ze zich aan de ondergrond vast hechten. De 2  voorste poten worden als tastzintuigen gebruikt om de omgeving af te tasten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten