zondag 30 juli 2017

Graafwespje ( Cerceris Rybiensis )


Zit ik vanavond lekker in het avondzonnetje bij het tuinhuisje in een luie stoel nog even na te genieten van het mooie weer, zie ik voor mij ineens een klein wespje in een piepkleine opening tussen de tegels verdwijnen. Ik dacht in eerste instantie met een sluipwespje te maken te hebben.
Snel ging ik mijn camera halen. Het wespje was echter zeer beweeglijk, dus echt veel tijd had ik niet om goed scherp te focussen. Toch wil ik deze foto's graag op mijn blog zetten. Als ik later betere foto's heb zal ik ze vervangen. Want zeer waarschijnlijk hebben we hier met een graafwespje te doen.


Als als er af en toe slechts 1 wespje tussen de tegels verdwijnt en er ligt maar een klein hoopje zand dan is er zeer waarschijnlijk sprake van een zogenaamd solitair wespennest.
Dat wil zeggen dat er slechts 1 wesp een nestje heeft gemaakt in de grond. Want een graafwesp maakt zijn nest in de grond: in het zand of in holle stammen of stengels. Nou...zo te zien is dat inderdaad het geval:


 Ik zal het de komende dagen eens in de gaten houden en kijken wat daar gebeurt. 



Het nest heeft 1 uitgang en 1 ingang. Het vrouwtje bouwt het nest wat bestaat uit een paar eitjes en wat voedsel voor als de eitjes uitkomen. Met haar angel vangt ze insecten en neemt die mee het nest in. Het vrouwtje doet al dit werk dus alleen. Daarna stopt het vrouwtje het nestje dicht en is het wachten totdat de jonkies uit de grond komen.


Jammer dat ik dat hier niet kan zien. Waarschijnlijk zit het nest onder de tegel.
Ze lijkt erg veel op de gewone wesp. De zwarte kleur overheerst en er zijn gele kringen of strepen te zien. Ook de grootte is ongeveer gelijk en het insect bestaat ook uit kop, borststuk en achterlijf. Maar ze leeft solitair. Ze komen achter wel bij elkaar om te nestelen en iedere wesp maakt een eigen nestje.
Ze leven wel vaak bij elkaar in de buurt, dus als de zandgrond geschikt is kunnen er meerdere nestjes bij elkaar zitten.


Verder heb je van deze wespen geen last: ze steken ook niet. Ik zou heel graag eens onder mijn tegel willen kijken maar uit respect voor de insecten doe ik dat maar niet. Ik zal haar vast nog wel eens zien als ze daar haar nest heeft gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten