zondag 30 juli 2017

De rups van de Sint Jacobsvlinder ( Tyria Jacobaea )

Vandaag zag ik tijdens het dagelijkse middagwandelrondje met mijn hondje deze prachtige rupsen. Ze vielen echt op door hun felle kleur. Het zijn de rupsen van de Sint Jacobsvlinder.
In mijn blogpost van 30 mei heb ik al verteld over de Sint Jcobsvlinder. Het is een zwart-rode vlinder. Dan zou je eigenlijk verwachten dat de rups ook dezelfde kleuren heeft, maar dat is dus niet zo.


Ze worden ook wel zebrarupsen genoemd.....beetje vreemd.....ik dacht toch echt dat zebra's zwart-witte strepen hebben.... ;-).
Maar mooi zijn ze wel met hun fel gele strepen!


Het gif dat ze dan binnenkrijgen bij het eten van deze plant maakt ze giftig en dus oneetbaar. Die knalgele kleur waarschuwt andere dieren om hen niet te eten.


De rupsen zijn te zien van juni tot in september. De Sint Jacobsvlinders zetten hun eitjes af op deze planten. Na het rupsen stadium verpoppen de rupsen op de grond, overwinteren daar en dan komen de volgende lente weer nieuwe vlinders tevoorschijn en begint weer een nieuwe cyclus.


Mooie uitvergroting gemaakt:


De rupsen hebben veel lange haren.

Ze zijn meestal te vinden op hun waardplant: het Sint Jacobskruid, een giftige plant. Ik heb vanavond nog een paar foto's bij schemer ( koelere kleuren) genomen met mijn gsm waarop de waardplant goed te zien is:








Geen opmerkingen:

Een reactie posten