zondag 23 juli 2017

Kruisspin : horror in het web


Wat ik gistere door mijn macrolens zag was fascinerend: ik zag hoe een kruisspin zijn net gevangen prooi in spinnerag wikkelde.
De spin gaat via bepaalde niet plakkende draden naar zijn prooi, en begint hem dan razendsnel rond te draaien met zijn voorpoten en achterpoten waarbij hij zich met zijn middelste 4 poten in evenwicht houdt, terwijl hij vele draden spinrag uit zijn achterlijf trekt. De prooi kan geen kant op. Ergens na een halve minuut ofzo stopt hij even, om gif in de prooi te injecteren, om dan weer verder te gaan totdat het dier helemaal is ingepakt. Dit alles is in een mum van tijd gebeurd. Het gif doodt de prooi en lost hem van binnen op. 
Op internet staat een mooi filmpje hoe dit allemaal in zijn werk gaat:

https://www.youtube.com/watch?v=iucpDlCHxqs

Dit was precies wat ik door mijn lens zag. fascinerend. Jammer dat ik door mijn macrolens geen filmpjes kan maken, dat zou nog eens mooi zijn.


Nadat de prooi was ingepakt verliet hij zijn prooi. Als hij honger heeft zal hij terugkeren om dan een gaatje in de prooi te prikken en hem leeg te zuigen.
Meestal raakt het web beschadigd als er een prooi in is gevlogen. De spin zal het web dan herstellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten