woensdag 26 juli 2017

Bruinrode heidelibel in mijn tuin ( Sympetrum Striolatum )

Het is heerlijk weer vandaag. Bewolking en zon, maar niet te fel: prima weer om foto's te maken.
Had ik vanmorgen al zo'n mooie slak in mijn tuin, vanmiddag had ik nog meer mazzel: er landde een grote bruine heidelibel in mijn tuin, en bleef ook nog eens een tijdje mooi rustig zitten. Ik had geen macro-lens op de camera dus maakte ik eerst zo wat foto's. Toen besloot ik alsnog de tussenringen op te schroeven, in de hoop dat ze er nog zou zitten als ik weer buiten kwam. Gelukkig....ze zat er nog.


Ik vroeg me af of ze een beetje verdwaald was...zo'n libelle verwacht je niet in je achtertuin. Maar toen ik informatie op ging zoeken las ik dat zowel de jongen als de volwassen libellen over grote afstanden zwerven en overal kunnen voorkomen. Ben ik even blij dat ze mijn tuintje hebben weten te vinden ;-).

Deze libel komt uit de familie van de korenbouten: dat zijn de familie ECHTE libellen: de compacte rubuuste libellen. Dat had ik al wel gezien. Ze zijn weinig opvallend. Worden ongeveer 41/2 cm groot. Ze hebben zwarte poten met gele strepen. Het zwarte streepje tussen de ogen loopt niet af (geen hangsnor) waardoor je ze herkent van de rode heidelibel. De ogen zijn bruin. Het borststuk is geel, evenals het achterlijf als ze nog jong zijn. Later verkleurt dat naar brui, roodbruin bij de vrouwtjes, en naar rood bij de mannetjes. De segmenten zijn geel met zwarte vlekjes op de zijkanten.


ondanks een flinke windvlaag die haar vleugels helemaal naar voren duwde bleef ze mooi zitten

Ze hebben een 1-jarige levenscyclus. Het ei overwintert, in het voorjaar komen  er larven uit. Die leven in ondiep water tussen waterplanten en op de bodem en eten muggenlarven. Vanaf mei tot september sluipen ze uit. De jongen houden zich dan eerst vooral op bij de plaats waar ze uitgeslopen zijn. Later verspreiden ze zich. De mannetjes gaan bij stilstaand water op hoge stengels zitten op zoek naar vrouwtjes om te paren.

Wat zijn het toch prachtige insecten. Het lijkt wel of ze lachen. Ik ben zo blij dat ik nu eindelijk eens dat koppie goed op de foto heb gekregen:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten