donderdag 13 juli 2017

Trilspin ( Pholcus Phalangioides) oftewel kelder - of hooiwagenspin met prooi

Vorige week  zag ik onder mijn meterkastdeur, daar zit een ventilatie-opening, een spin  druk in de weer met een prooi. Ik besloot met mijn macrolens dit tafereeltje beter te gaan bekijken.
Wat ik zag was verbazingwekkend, maar tegelijkertijd had ik medelijden met het prooitje: een zwart kevertje, wat vocht voor zijn leven.
Het kevertje was al zo goed als helemaal ingepakt in spinnerag, maar hij probeerde zich wanhopig uit het spinsel te bevrijden. Hij maakte echter geen schijn van kans. Alleen nog twee voorpootjes staken eruit.  Zo zag ik hem hangen, terwijl de spin hem als een gek in het rond draaide.


De spin die hem heeft gevangen is de trilspin. Er zijn er wel 1084 soorten van. Hij heet zo omdat hij gaat trillen ( heel snel ronddraaien) als hij een aanvaller denkt te zien. Die kan dan niet meer goed aanvallen omdat hij alleen nog een wazige schim ziet.
De spin is in wezen erg klein : 2-10 mm, zijn poten echter zijn erg lang: 50 mm. Kan in de kleur grijs groen of bruin voorkomen.. Hij heeft 2 groepen van 3 ogen met daartussen nog een paar. De pootuiteinden zijn buigbaar.


De spin maakt een slordig  web en wikkelt zijn prooi in een mum van tijd helemaal in spinrag, voordat hij hem bijt. Dit alles wist ik nog niet, maar het was wel wat ik zag. 


Hij is een bloeddorstig typetje: hij eet ook andere zelfs grotere spinnen; kannibalisme komt voor onder deze spinnen.
Maar hier heeft hij dus een zwart kevertje te pakken.


Toen ik hem hier zo wanhopig zag vechten om los te komen kreeg ik medelijden met hem en nam ik hem met een pincet uit het web.



Door mijn macrolens kijkend probeerde ik voorzichtig met het pincet het rag te verwijderen. Maar dat ging bijna niet, het was erg hard. Ik moest eerst zijn koppetje vrijmaken.








Maar samen met zijn vechtlust is het toch gelukt: Hij kon weer lopen. Ik zette hem op een blad en bracht hem naar een struik in mijn tuin.






Ik weet het, het is de natuur, maar toch vond ik het zielig. Ik hoop dat hij t gered heeft.
En die spin.....die vangt wel weer wat anders.......

De foto's zijn niet allemaal scherp, maar ik wil ze toch met jullie delen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten