zaterdag 29 juli 2017

Buizerd ( Buteo Buteo )


Vandaag naar de kijkhut in Soerendonk gegaan om foto's van watervogels te maken. Bij het uit de auto stappen hoorde ik een grote vogel landen in een van de bomen vlakbij me. De camera zat helaas nog in mijn tas. Dus ik moest even heel zachtjes en rustig te werk gaan, maar kon toch nog een foto van hem maken:


Meteen na het schieten van de foto vloog hij helaas weer weg. Ik dacht aanvankelijk dat het een havik was maar nadat ik de foto goed had bekeken op mijn pc moest ik concluderen dat dit een buizerd was. Ik heb de foto ingezoomd en de lichtinval wat aangepast, anders kon ik het niet goed zien.


De buizerd is een middelgrote roofvogel uit de familie van de havik-achtigen. Had ik het toch wel een beetje goed herkend ;-)..... Van kop tot staart meet hij 50-57 cm en zijn spanwijdte is gemiddeld 120 cm. Vrouwtjes zijn iets groter dan mannetjes.

Hij jaagt in open land maar huist in bosranden: hij heeft open gebied nodig om te jagen en bomen om te nestelen. Zijn prooien zijn meestal kleine zoogdieren, kikkers of kleine vogeltjes, maar heel soms eet hij ook aas.
Hij is door zijn typische vlucht gemakkelijk te herkennen, maar dat heb ik nu niet goed kunnen observeren: enkele vleugelslagen, kort zweven en dan weer een paar slagen. Het is een langzame vlieger. Hij vliegt ook graag op thermiek als het mooi weer is.

Er vliegen heel wat buizerds rond die niet broeden, dat komt omdat jongen pas na 3 jaar geslachtsrijp zijn. Ze kunnen wel heel oud worden: wel 26 jaar! Je ziet ze ook vaak op een paaltje of een hek zitten. Ze gebruiken dat als uitkijkpost om prooien te vinden zoals veldmuizen of mollen.

Over muizen gesproken: op weg terug naar huis zag ik op de weg een dode rat liggen: hij was zeker 25 cm groot. Ongelooflijk. Kon niet stoppen, anders had ik ook hem op de foto gezet.

Voor wie het leuk vind: op youtube staat een mooi filmpje: herken de buizerd:

https://www.youtube.com/watch?v=H_zlwKS0_f4


Ik wilde de watervogels, voornamelijk grauwganzen, fotograferen maar ze zaten te ver weg. Ik heb alleen wat foto's gemaakt met mijn standaardlens.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten