donderdag 27 juli 2017

Silhouet foto's

Vandaag ga ik een nieuw label toevoegen aan mijn foto's die daarvoor in aanmerking komen:

silhouet foto's

Voor silhouet foto's kun je een bepaalde techniek toepassen nl. tegen het (zon) licht in fotograferen.
Bij silhouet foto's zie je geen of weinig details meer van het onderwerp, en is het zwart of grijs geworden waarbij meestal alleen nog de omtrek duidelijk te zien is. De achtergrond is veel lichter dan het onderwerp.
Zo'n foto kan heel mooi zijn omdat het spanning in de foto brengt, juist omdat de details ontbreken.
Ik krijg een soortgelijk effect ook vaak als ik, met gebruik van mijn tussenringen, in de A-DEP stand fotografeer. A-DEP betekent automatic depth of field = automatische scherptediepte. In deze stand kiest de camera de ideale scherptediepte en stelt daarbij de juiste diafragma en sluitertijd voor. En dan krijg ik dit soort foto's die inderdaad een beetje op silhouet foto's lijken:


Hier heb ik een zweefvliegje gefotografeerd dat aan een omlaag hangend bloemkelkje hing. Ik was blij verrast toen ik zag dat hij een druppel nectar vast had, dat maakt deze foto nog spannender dan hij al was.

Gewoon een toevalstreffer....maar dat zijn vaak de mooiste foto's.

Foto eigenschappen:



Hier een dode oorworm, het is dezelfde oorworm van mijn blogpost van 27-07-2017.

Foto eigenschappen:




Hier een honingbij waarop je zo goed zijn harige lijf en pootjes kunt zien.

Foto eigenschappen:




Wat dit voor beestje is weet ik niet precies: een roofwespje of gevleugelde mier misschien.

Foto eigenschappen:




Hier een mier die een luis aan het "melken" is.

Foto eigenschappen:


Dit waren de foto's tot nu toe. Als je speciaal dit soort foto's wil bekijken klik dan op het label "silhouet foto's" in de rechter kolom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten